6 серпня 2020 року Антимонопольний комітет України (АМКУ) ухвалив рішення зобов’язати АТ «Укрзалізниця» (УЗ) скасувати окремий тариф для малодіяльних станцій та припинити практику визнання залізничних вантажних станцій малодіяльними.
АМКУ встановив, що УЗ одноосібно запровадила тарифи за надання послуг на малодіяльних вантажних станціях без прохання та погодження вантажовласників. Зважаючи на монопольний статус АТ «Укрзалізниця» на залізничному ринку України, власники суб’єктів господарювання не мали інших альтернатив як підписати додаткову угоду до договору про надання послуг для навантаження та вивантаження вагонів та контейнерів на малодіяльних станціях. Вартість послуги становила 170,38 грн без ПДВ (204,46 грн з ПДВ) за 1 вагон / 1 кілометр і в подальшому зростала. Аналіз статей витрат вартості, зроблений АМКУ, встановив, що тарифи за доставку вагонів на малодіяльні станції є економічно необґрунтованими та встановлені без врахування певних факторів, а саме, кількість вагонів, які доставляються або забираються на станції, їх заповнення товарами тощо, що вказує на неправильні розрахунки та необґрунтовану вартість послуги. УЗ не змогла спростувати висновок АМКУ про наявність порушень щодо розрахунку вартості за надані послуги.
Тому Антимонопольний комітет України прийняв рішення, яким:
- визнав дії АТ «Укрзалізниця» такими, що є зловживанням монопольним становищем на ринку перевезення вантажів залізничним транспортом, що призвело до ущемлення інтересів суб’єктів господарювання;
- наклав на АТ «Укрзалізниця» штраф на суму 18,2 млн. грн;
- зобов’язав АТ «Укрзалізниця» припинити порушення та утриматися від практики встановлення тарифів за доставку вагонів на малодіяльні станції.
Про виконання зазначеного рішення та сплату штрафу УЗ повинна повідомити АМКУ протягом двох місяців з дня його отримання.
Експерти компаній-членів Американської торговельної палати в Україні вітають рішення АМКУ та сподіваються, що у майбутньому практику визнання вантажних станцій такими, що є малодіяльними буде припинено, оскільки закриття вантажних станцій призводить до значних фінансових втрат компаній, спричиняє затримки експортних перевезень та робить вантажні станції збитковими.