Відповідно до Закону України №2618-IX «Про внесення змін до розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо ставок акцизного податку на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану» від 21 вересня 2022 року, з 1 липня 2023 року акциз і податок на додану вартість (далі – ПДВ) на пальне повернуться до довоєнного рівня.
На думку експертів компаній-членів Палати, таке підвищення є ні економічно, ні соціально виправданим під час повномасштабної війни росії проти України. Серед потенційних негативних наслідків такого рішення, зокрема, може бути підвищення цін на продукти харчування, орієнтовно на 15-30%, адже у вартість будь-якого продукту закладена вартість пального. Найбільша така вартість закладена в продуктах харчування, а це матиме прямий вплив на найнезахищеніші верстви населення.
Крім цього, може збільшитись частка нелегального тіньового ринку нафтопродуктів, а наповнення Державного бюджету за рахунок підвищення податку на пальне буде відбуватись лише в коротко- та середньостроковій перспективі, у той час як збільшення вартості пального може мати негативні наслідки для економіки та Державного бюджету. Це може призвести до зменшення обсягів продажу пального, зростання розповсюдження низькоякісного фальсифікату та нелегальних схем продажу пального, наприклад: збільшення продажу через готівкові операції або уникнення реєстрації продажів. У результаті, це може спричинити загальне падіння економіки та зменшення доходів до Державного бюджету в перспективі. За оцінками експертів компаній-членів Палати, збільшення ПДВ з 7% до 20% та акцизу призведе до додаткових надходжень до Державного бюджету на 4 млрд грн на місяць, а прямі та непрямі втрати платників податків та споживачів товарів та послуг складуть понад 10 млрд грн на місяць.
З огляду на зазначене, експерти компаній-членів Палати закликають Парламент відстрочити терміни підвищення ставок ПДВ та акцизів на пальне і відмовитися від їх підвищення з 1 липня 2023 року шляхом внесення змін до чинного законодавства.