Unfortunately, your browser does not support our website's current technology. Please use Microsoft Edge, Google Chrome, Mozilla Firefox or Apple Safari.

УРА

Ви успішно зареєструвалися

Україна зробила важливий крок до реформи конкурентного законодавства

Коротко

12 вересня 2023 року Президент України підписав Закон № 5431 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення діяльності Антимонопольного комітету України" ("Закон"), що дає початок реформи конкурентного законодавства України. Закон набере чинності з 1 січня 2024.

Закон було розроблено разом із європейськими фахівцями з конкурентного права відповідно до вимоги Угоди про Асоціацію між Україною та Європейським Союзом. Ухвалення та реалізація Закону є першим етапом реформи конкурентного законодавства, спрямованого на посилення повноважень Антимонопольного комітету України ("АМКУ"), наближення конкурентного законодавства України та діяльності АМКУ до правової системи Європейського Союзу.

Ключові зміни

Закон запроваджує ряд змін до конкурентного законодавства України, серед яких можна виокремити такі:

  1. Зміни, що стосуються отримання дозволів АМКУ на концентрацію та на узгоджені дії
  2. Деталізація порядку проведення перевірок суб’єктів господарювання АМКУ
  3. Запровадження процедури врегулювання та удосконалення процедури звільнення від відповідальності (leniency)
  4. Запровадження солідарної та субсидіарної відповідальності щодо сплати штрафів, накладених АМКУ
  5. Посилення інституційних повноважень АМКУ
  6. Встановлення максимального строку розгляду справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції (не більше трьох років з дня прийняття розпорядження про початок розгляду справи, та з можливістю продовження не більше ніж на два роки)
  7. Створення Державного реєстру суб’єктів господарювання, притягнутих до відповідальності за вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів торгів, аукціонів, конкурсів, тендерів.

Значна кількість положень Закону була розроблена у відповідністю з Директивою Європейського Союзу № 2019/11, зокрема, положення про порядку проведення перевірок.

Більш докладно

1. Зміни, що стосуються отримання дозволів АМКУ на концентрацію
За певних обставин та якщо внаслідок концентрації припиняються відносини контролю між продавцем та об’єктом придбання, при розрахунку показників учасників концентрації, перевищення яких вимагає звернення за дозволом АМКУ на концентрацію (зокрема, вартості активів або обсягу реалізації) не будуть враховуватись вартісні показники продавця.

Обрахунок фінансових показників

При розрахунку показників учасників концентрації, перевищення яких вимагає звернення за дозволом АМКУ на концентрацію, зокрема вартості активів або обсягу реалізації не будуть враховуватись вартісні показники продавця, якщо внаслідок концентрації припиняються відносини контролю між продавцем та об’єктом придбання.

Плата за подання заяви

Розмір плати за подання заяви про надання дозволу на концентрацію буде збільшено до 42 500 гривень (наразі 20 400 гривень) та дозволу на узгоджені дії до 25 500 гривень (наразі 10 200 гривень).

Інші важливі зміни

Окремі трансакції, здійснені протягом 2 (двох) років між одними й тими ж суб’єктами господарювання будуть розглядатися як одна концентрація.

У разі встановлення АМКУ підстав для заборони концентрації чи узгоджених дій у результаті розгляду відповідної справи, учасники матимуть право ознайомитися з матеріалами справи, робити з них виписки та копії.

Відповідно до внесених Законом змін, набуття у власність банком активів у вигляді єдиного майнового комплексу чи часток (акцій, паїв) компанії в результаті звернення стягнення на предмет застави (іпотеки) чи іншого забезпечувального обтяження не буде вважатись концентрацією та, відповідно, не потребуватимуть отримання дозволу АМКУ на концентрацію. Однак, таке виключення застосовується лише за умови, якщо:

  • банк та пов’язані з ним відносинами контролю суб’єкти господарювання не братимуть участь у голосуванні у вищому органі чи інших органах управління відповідної компанії;
  • активи у вигляді відповідного єдиного майнового комплексу не будуть використовуватись для здійснення господарської діяльності протягом усього періоду володіння предметом застави (іпотеки) чи іншого забезпечувального обтяження;
  • відчуження відповідного предмета застави (іпотеки) чи іншого забезпечувального обтяження має бути здійснено відповідним банком суб’єкту господарювання, не пов’язаному із ним відносинами контролю, протягом одного року з дня його набуття у власність.
2. Деталізація порядку проведення перевірок
Закон посилює та детальніше визначає повноваження АМКУ щодо проведення перевірок.
Зокрема, Законом встановлюється:
  • що підставою для проведення перевірки є ухвала господарського суду;
  • що максимальний строк проведення перевірки не має перевищувати 30 календарних днів (якщо тільки інше не встановлено в судовому рішенні); при цьому, строк проведення перевірки також може бути продовжений судом за клопотанням АМКУ;
  • місця та об’єкти перевірки, повноваження співробітників АМКУ, а також вимоги до збору доказів, та ін.
  • що неявка адвоката (фахівця у галузі права), уповноваженого представника особи для участі у проведенні перевірки протягом трьох годин не перешкоджає її проведенню
3. Процедури врегулювання та звільнення від відповідальності (leniency)
Закон запроваджує процедуру врегулювання у справах про антиконкурентні узгоджені дії (окрім спотворення результатів торгів, аукціонів, конкурсів, тендерів) та зловживання монопольним (домінуючим) становищем. Законом передбачається, що істотними умовами угоди про врегулювання справи є:
  • визнання відповідачем факту вчинення порушення;
  • обставини порушення, визнані відповідачем;
  • припинення порушення;
  • пропозиції та гарантії відповідача щодо усунення причин виникнення таких порушень і умов, що сприяють їх виникненню (за наявності), а також щодо усунення наслідків порушення (за наявності), та
  • зменшення штрафу на 15% порівняно з розміром штрафу, який мав бути накладений у випадку незастосування процедури врегулювання.

З метою застосування процедури врегулювання відповідач повинен звернутися до АМКУ з відповідною заявою до направлення попередніх висновків.

Законом також удосконалено процедуру звільнення від відповідальності учасників антиконкурентних узгоджених дій, яка була прописана у відповідності з Директивою ЄС № 2019/1: конкретизуються вимоги до заявника щодо процедури звільнення від відповідальності; встановлюються випадки, коли суб’єкт господарювання не може бути звільнений від відповідальності; запроваджується часткове звільнення від відповідальності на доповнення до повного звільнення від відповідальності, визначається порядок відшкодування шкоди, заподіяного суб’єктом господарювання, який звільняється від відповідальності.

4. Посилення інституційних повноважень АМКУ

Закон передбачає надання АМКУ доступу до автоматизованих реєстрів, банків (баз) даних, інших систем збирання, зберігання, обробки та пошуку інформації, відомостей.
АМКУ матиме право не здійснювати розгляд заяви про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, якщо заявник не доведе, що дії чи бездіяльність, що містять ознаки порушення, мали або мають безпосередній та негативний вплив на його права та/або діяльність.
У разі невиконання рішення АМКУ, голова АМКУ або територіального відділення АМКУ видає наказ про примусове виконання рішення, який є виконавчим документом.

[1] Директива (ЄС) № 2019/1 Європейського Парламенту та Ради від 11 грудня 2018 року щодо надання повноважень органами державної влади держав членів з питань конкуренції задля більшої ефективності та забезпечення належного функціонування внутрішнього ринку.

Офіційні постачальники послуг