Щороку напередодні Міжнародного жіночого дня тема гендерної рівності у різних площинах набуває актуальності. Поступ у ній є, але і розвиватися, відверто, є куди.
Крім того, згідно з результатами дослідження Центру економічної стратегії, від рівноправ’я на ринку праці економіка України суттєво виграє. Зокрема, за прогнозами ЦЕС, ВВП України має потенціал зрости на 7%. У час пандемії COVID-19 дотримання гендерного балансу, відтак, стає тим ресурсом, що здатен сприяти відновленню та зміцненню економіки. Яку домашню роботу для цього має зробити бізнес?
Українські та світові тренди
Пандемія коронавірусу як ніколи актуалізувала дві проблеми на українському ринку праці: низький відсоток працевлаштування жінок та питання жіночого лідерства. Так, Гендерний профіль України, розроблений ПРООН, демонструє, що відсоток жінок на керівних посадах складає всього 23%, власниць бізнесу – 46%, а загальний показник їх зайнятості – 47%. Крім того, в середньому жінки заробляють на 23% менше, ніж чоловіки. Стосовно енергетичного сектору, за даними дослідження «Жінки та чоловіки в енергетичному секторі Україїни», частка жінок серед усіх зайнятих в енергетичному секторі країни залишається досить низькою (на рівні 23–27% впродовж 2013–2017 років), не зважаючи на незначну позитивну динаміку. А структура зайнятості є асиметричною – із поділом на «жіночі посади» (фахівців, робітниць із обслуговування) та «чоловічі» (переважно управлінські позиції). Диспропорція помітна і в контексті оплати праці: жінки отримують нижчу заробітну плату, ніж чоловіки на аналогічних посадах.
Україна у цьому питанні лише відображає загальний тренд. Так, згідно зі звітом консалтингової компанії McKinsey & Company, у нафтогазовому секторі на загальну кількість працівників припадає лише третина жінок, у STEM-галузях (наука, технології, інженерія, математика) цей відсоток значно вищий – 41%, а загалом у бізнес-секторі відсоток працевлаштованих жінок становить близько 48%.
Звіт «Жінки у бізнесі», проведений аудиторською та консалтинговою компанією Grant Thornton, демонструє, що у 2019 року частка жіноцтва у вищому керівництві бізнесових компаній у всьому світі становила рекордні за всі роки 29%. Однак у 2020-му цей показник не змінився.
Статистика підтверджує суттєвий поступ у цій темі за останнє десятиріччя. Але бізнес, зокрема, ще має виконати домашню роботу, аби стимулювати жінок працювати та ставати керівницями компаній.
Гендерний баланс як потенціал для зростання бізнесу
Тема дотримання гендерного балансу має актуалізуватися не лише напередодні Міжнародного жіночого дня – вона повинна бути вкорінена у корпоративну культуру компанії. Наш досвід підтверджує: від включення культурного різноманіття й інклюзивності у бізнес-плани та дотримання гендерного балансу конкурентоспроможність бізнесу тільки зростає. Раніше ми підписали Декларацію Всесвітнього економічного форуму щодо гендерної рівності в нафтогазовому секторі і вже відчуваємо ефективність цього рішення у площині фінансових показників та загальної атмосфери у компанії. Один із принципів Декларації визначає «встановлення гендерного різноманіття та інклюзивності як стратегічного бізнес-імперативу на всіх рівнях організації». Документ також стимулює створення відкритої інклюзивної корпоративної культури та просування рівних можливостей для жінок і чоловіків, що сприяє кар’єрному зростанню представників обох статей.
Стимулювання жінок займати лідерські позиції в бізнесі – питання не тільки підписання декларацій, а й впровадження практичних кроків, як-от систематична матеріальна допомога жінкам при народженні дитини. Такі заходи дозволяють відійти від досі популярної в Україні стигми про те, що жінка не може поєднувати кар’єрне зростання та піклування про сім’ю. Вони, крім того, закладають фундамент безпеки для жінки та свідчать про компанію як про відповідального та турботливого роботодавця.
Нещодавно опублікований Індекс корпоративної рівності-2020 продемонстрував, що в Україні 45% великих компаній дотримуються політики про рівність (чи заборону дискримінації) та мають особу чи відділ, котрі опікуються питаннями рівності. Серед представників великого бізнесу найкращі результати показали: Shell Retail Ukraine, EY в Україні, EPAM Ukraine, LUSH Ukraine та ін. 45% - непоганий результат, але це і сигнал для колег у бізнес-секторі про те, що синхронно дотримуючись принципу гендерної рівності в наших компаніях, ми можемо змінити ситуацію як в Україні, так і у світі на краще.