Коротко
02 жовтня 2023 року набрали чинності зміни до Закону України "Про рекламу", спрямовані на оновлення регулювання рекламного ринку та його гармонізацію з Директивою ЄС про аудіовізуальні медіапослуги.
Основні моменти
- Уточнено сферу застосування. Оновлений закон тепер більш чітко визначає, яка реклама підпадає під сферу його дії. Також з'явилось абсолютно нове регулювання продакт-плейсменту, реклами на різних цифрових платформах, зокрема на платформах спільного доступу до відео / інформації, та реклами з використанням електронних комунікацій, як-от месенджери, чат-боти, сервіси, що використовують технології доповненої та віртуальної реальності, та будь-які інші цифрові технології.
- Нові обмеження. Перелік інформації, яку заборонено демонструвати в рекламі, доповнено новими категоріями дискримінаційних тверджень, а також додано заборону використовувати зображення чи імена фізичних осіб без їхньої згоди. Важливо зазначити, що у новій редакції закону встановлено обмеження для резидентів держави-агресора здійснювати рекламну діяльність на території України. До того ж було запроваджено нове положення, яке забороняє розміщення реклами на вебсайтах, інтернет-адреси яких відповідно до відомостей Всесвітньої організації інтелектуальної власності включені від України до національного переліку вебсайтів, що викликають занепокоєння щодо дотримання прав інтелектуальної власності.
- Переглянуто вимоги щодо наявності ліцензій та дозволів. Закон, як і раніше, забороняє рекламування товарів і послуг, щодо яких не було одержано необхідної ліцензії або дозволу. Проте відповідальність за дотримання цієї вимоги тепер покладено на рекламодавців, а рекламні агентства виведені з-під категорії рекламодавців в частині дотримання цієї норми.
- Відповідальність за спам. Незважаючи на те, що розповсюдження реклами у формі спаму є забороненим доволі давно, раніше не було чіткої відповідальності за порушення цієї заборони. Відтепер за таке порушення може бути накладено штраф у розмірі 51 тис. грн.
- Захист персональних даних дітей. Запроваджено суворі правила, які забороняють медіа та платформам спільного доступу до відео / інформації обробляти персональні дані дітей з комерційною метою, як-от прямий маркетинг, профілювання та поведінково орієнтована реклама.
- Саморегулювання та спільне регулювання. Оновлений закон впроваджує інститути саморегулювання та спільного регулювання у сфері реклами. Це дозволить бізнесу більш активно впливати на регулювання індустрії, зокрема в частині створення та розповсюдження певних видів реклами.
Рекомендації
Очікується, що прийняття нової редакції Закону "Про рекламу" позитивно вплине на рекламну індустрію в Україні. Ми рекомендуємо слідкувати за розвитком правозастосовної практики у цій сфері та адаптувати бізнес-процеси відповідно до нових змін.