Unfortunately, your browser does not support our website's current technology. Please use Microsoft Edge, Google Chrome, Mozilla Firefox or Apple Safari.

УРА

Ви успішно зареєструвалися

Удосконалення процедур визначення кінцевих бенефіціарних власників

Коротко

19 вересня 2023 року Кабінет Міністрів України та Національний банк України прийняли Постанову № 1011 про запровадження комплексної методології ("Методологія") визначення юридичними особами в Україні кінцевих бенефіціарних власників (КБВ). Ці важливі зміни спрямовані на надання детальних рекомендацій щодо процесу визначення КБВ та підвищення його прозорості для забезпечення того, щоб юридичні особи в Україні мали можливість правильно визначати КБВ у своїй структурі власності та розкривати інформацію про них уповноваженим органам.

Основні моменти

  • Удосконалення процесу визначення КБВ: Основною метою Методології є спрощення процесу визначення КБВ завдяки запровадженню єдиного та послідовного підходу, критеріїв та методів оцінки наявності КБВ у корпоративній структурі.
  • Доступ до достовірної інформації: Методологія спрямована на забезпечення доступу уповноважених органів до достатньої, актуальної та достовірної інформації про КБВ.
  • Відповідність міжнародним стандартам: Методологію було розроблено відповідно до рекомендацій Групи з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF), наведених у "Настанові щодо бенефіціарних власників юридичних осіб", опублікованій у березні 2022 року.

Основні положення

  • Комплексний процес визначення КБВ: У Методології описано структурований процес визначення КБВ. Він передбачає дослідження відносин власності з метою виявлення ознак прямого або непрямого вирішального впливу (контролю) на діяльність юридичної особи, встановлення переліку осіб, які здійснюють такий прямий або непрямий вирішальний вплив (контроль), а також збір документів, що підтверджують відповідні відносини контролю та власності. У випадку відсутності чітких ознак вирішального впливу (контролю) або наявності будь-яких сумнівів щодо того, чи є встановлена особа КБВ, необхідно дослідити інформацію про осіб, які обіймають посади в органах управління юридичної особи, або осіб, які виконують функцію одноосібного управління юридичною особою.
  • Принципи розкриття інформації про КБВ: Методологія встановлює різні принципи, які слід враховувати при дослідженні ознак вирішального впливу та визначенні КБВ. Зокрема, це включає необхідність уникнення формального підходу до визначення КБВ (наприклад, лише за ознакою вирішального впливу шляхом безпосереднього володіння часткою у статутному капіталі), і застосування натомість гнучкого і практичного підходу до аналізу інформації про КБВ.
  • Методи дослідження та документація: Для оцінки статусу КБВ будь-якої фізичної особи, Методологією детально описано конкретні методи дослідження ознак вирішального впливу та вимоги до документів, на підставі яких визначаються КБВ, у випадках, коли одночасно наявні ознаки прямого та непрямого вирішального впливу (контролю).
  • Ознаки непрямого вирішального впливу: Методологія встановлює чіткі показники, на підставі яких встановлюються ознаки непрямого вирішального впливу шляхом реалізації права контролю. Серед них виділяють, зокрема, можливість надання зобов’язуючих вказівок органам управління юридичної особи, ведення перемовин щодо вчинення значних правочинів без їх подальшого затвердження, наявність довіреності на здійснення значних правочинів від імені юридичної особи, що видана на строк більше ніж один рік, або здійснення операцій за банківськими рахунками юридичної особи.
  • Відносини контролю між особами: У разі встановлення наявності контролю певної особи (юридичної або фізичної) над іншою особою, у Методології описано процес виявлення головної особи у відповідному ланцюзі контролю (тобто особи, яка не контролюється іншими особами).
  • Чіткі рекомендації для різних видів юридичних осіб: Методологія також містить детальні інструкції щодо визначення КБВ для певних видів юридичних осіб, таких як неприбуткові організації, корпоративні інвестиційні фонди та пайові інвестиційні фонди, повні та обмежені партнерства, а також партнерства з обмеженою відповідальністю.

Таким чином, запровадження Методології є значним кроком уперед у боротьбі України з фінансовими злочинами, досягненні прозорості та приведенні її процедур розкриття інформації про КБВ у відповідність до міжнародних стандартів. Підприємствам та організаціям, що здійснюють діяльність в Україні, слід ретельно ознайомитися з цими новими правилами та інтегрувати їх у свої процеси комплаєнсу та управління для забезпечення відповідності цим новим вимогам.

Рекомендовані дії

Незважаючи на те, що українські юридичні особи загалом не зобов'язані розкривати та оновлювати інформацію про КБВ під час дії воєнного стану, це зміниться після його припинення. Тому ми рекомендуємо переглянути структуру власності та статус КБВ у вашій організації для приведення їх у відповідність до Методології до закінчення строку для розкриття КБВ, встановленого законодавством України. Такі завчасні дії допоможуть уникнути зайвих витрат часу у зв'язку з необхідністю розкриття інформації про КБВ після припинення воєнного стану, а також мінімізувати можливі проблеми з постачальниками послуг (такими як банки, страхові компанії, аудиторські фірми тощо), які вимагають проходження процедур фінансового моніторингу та належної перевірки клієнта (KYC).

Офіційні постачальники послуг