Коротко
Наприкінці березня Антимонопольний комітет України ("АМКУ") опублікував Річний звіт за 2022 рік ("Звіт").
Через значні економічні збитки, завдані Україні у зв’язку з повномасштабним російським вторгненням, у 2022 році АМКУ зосередився на стратегічно важливих для країни ринках. Зокрема, на ринках: (i) електроенергії, (ii) природного газу, (iii) світлих нафтопродуктів, (iv) житлово-комунального господарства, (v) будівельних матеріалів (а саме, цементу), (vi) лікарських засобів, (vii) нерухомості, (viii) інформаційних технологій, (ix) роздрібної торгівлі та ряду інших галузей промисловості.
Основне
Як завжди, Звіт включає приклади найбільш значних справ минулого року та звертає увагу на пріоритети АМКУ на наступний рік. Для цілей цього повідомлення, ми підсумували деякі тенденції та ключові моменти Звіту в таких категоріях:
- дозволи АМКУ на концентрацію;
- дозволи АМКУ на узгоджені дії;
- порушення законодавства про захист економічної конкуренції;
- штрафи та рекомендації;
- пріоритети на 2023 рік.
Більш докладно
- Кількість наданих дозволів на концентрацію: У 379 випадках (71.5%), АМКУ надав дозвіл на концентрацію.
- Кількість дозволів на концентрацію, наданих без ініціювання справ про концентрацію: 93.7% дозволів на концентрацію було надано без ініціювання розгляду справ про концентрацію.
- Кількість заяв, розглянутих за спрощеною процедурою: 6.3% заяв про надання дозволу на концентрацію були розглянути за спрощеною процедурою (це на 26.7% менше, порівняно з 2021 роком).
- Кількість справ про концентрацію: з-поміж дев'яти концентрацій, розглянутих АМКУ в 2022 році, щодо яких було ініційовано справи про концентрацію, стосовно шести заяв (67%) були надані дозволи на концентрацію із зобов'язаннями. Розгляд інших трьох заяв закрито без прийняття рішення по суті.
Найбільше дозволів на узгоджені дії було надано на ринках: (i) послуг землевпорядкування та послуг з нерухомим майном (18.8%), (ii) промисловості (18.8%), (iii) охорони здоров'я, лікарських засобів та медичних засобів (15.6%), (iv) агропромислового комплексу (12.5%), та (v) паливно-енергетичного комплексу (6.3%).
У 2022 році АМКУ видав лише 10 рекомендацій, спрямованих на посилення конкуренції (на 97,9% менше, ніж у 2021 році). Варто зазначити, що погіршення безпекової ситуації, спричинене повномасштабним російським вторгненням в Україну, негативно вплинуло на роботу АМКУ, співпрацю з іншими органами влади та здатність взаємодіяти з постраждалими особами. Окрім того, значно знизилася проактивність бізнесу, що вплинуло на кількість звернень та рекомендацій.
- адвокатування та/або виявлення й припинення порушень конкурентного законодавства на ринках банківських та фінансових послуг;
- адвокатування та/або виявлення й припинення порушень конкурентного законодавства на енергетичних ринках (електрична енергія та природний газ);
- адвокатування та/або виявлення й припинення порушень конкурентного законодавства на ринках світлих нафтопродуктів (пального);
- виявлення та припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції у сфері приватизації державного майна через конкурсні процедури;
- дослідження стану конкуренції на ринках будівельних матеріалів;
- нормативно-правове забезпечення та адвокатування системи моніторингу і контролю державної допомоги суб'єктам господарювання;
- посилення співпраці з конкурентними відомствами держав членів ЄС.