Про що та з ким будемо говорити на стенді України на EXPO Real, про очікування та плани бізнесу, а також інституційну підтримку від ключових гравців глобального ринку нерухомості далі у матеріалі.
Від початку повномасштабної війни Україна знаходиться у центрі уваги світу. І поки ЗСУ по метру відвойовують нашу землю у загарбників, бізнес має тримати власний фронт, мобілізуючи міжнародне ділове співтовариство.
4-6 жовтня 2022 року у Мюнхені (Німеччина) відбудеться ярмарок нерухомості EXPO REAL, у якому братиме участь і наша країна. Про що українські представники будуть говорити на EXPO Real? Як вони консолідують бізнес у питанні майбутньої відбудови України?
Ярмарок EXPO REAL проходить вже 20 років, і за час існування він виріс у найбільшу європейську виставку інвестицій та нерухомості, яка охоплює всі сектори нерухомості, інвестиції та технології. У жовтні на заході очікують 30 000 представників сфери нерухомості з усього світу, які зберуться у виставковому центрі Messe München площею 75 000 кв.м.
У 2022 році на виставці буде павільйон площею 132 кв.м, присвячений Україні та питанням відбудови “Rebuild Ukraine”. Ключовим партнером стенда виступає EXPO REAL. З української сторони стенд координує компанія Invest in Projects — багаторічний організатор участі українського бізнесу у світових виставках.
До складу української делегації увійдуть понад двадцять компаній і близько сорока учасників. Серед них такі відомі гравці як BOSPHORUS DEVELOPMENT, Kreator-bud, Smart Urban Solutions, NEST, Dragon Capital, Focus Estate Fund, Forum Group, Well Bud, RIEL, Well Bud, Gleeds Ukraine, Stolitsa Group, Avellum, DELTA Ukraine, Corcel, Invest in Projects, Advansys Group, CBM FORUM, LUN, Ol.factory, Maxify та UVCA.
Про що українці говоритимуть на EXPO REAL?
Триденна програма українського павільйону на EXPO REAL складена таким чином, аби розкрити найгостріші питання галузі нерухомості під час війни та у період подальшого післявоєнного відновлення.
Український павільйон отримав великий інтерес з боку міжнародних експертів та сильну інституційну підтримку – наприклад, від найбільшої асоціації на ринку будівництва у світі Urban Land Institute, а також ініціативи ЄС щодо сталого розвитку житла у Європі New European Bauhaus.
Перші два дні головною темою дискусій буде довготривала стратегія відбудови й такі її аспекти як ESG, зелене будівництво та інвестиції.
4 жовтня — день Government Voice на стенді України. Гості матимуть можливість поспілкуватися з українськими та зарубіжними посадовцями, а також взяти участь благодійному прийомі організованому спільно з UNITED24, головним майданчиком збору благодійних пожертв на підтримку України, започаткованим Президентом України.
5 жовтня — день Business Voice, коли ми почуємо думки провідних представників бізнесу та профільних компаній. Цю дискусію також модеруватиме Ендрю Врубель, а серед доповідачів будуть Максим Максименко (AVELLUM), Вольфганг Гомерник (DELTA Ukraine), Максим Школьник (Focus Estate Fund), Лізетт ван Доорн (Urban Land Institute Europe)
і Тамаш Полстер (Urbanite). Модератором перших днів дискусій виступить Ендрю Вробель (Emerging Europe).
6 жовтня — підсумковий день, який буде присвячений швидким стратегіям щодо відбудови та роботи бізнесу в умовах війни.
Які швидкі рішення та невідкладні стратегії можна запропонувати українському бізнесу для того, аби створити підвалини для післявоєнної відбудови? Які кроки компанії роблять вже зараз, що допомагає диверсифікувати поточні ризики та планувати майбутнє?
Цю дискусію модеруватиме Тамаш Полстер (MRICS, Urbanite Advisors), а спікерами виступлять Роман Ємець (Smart Urban Solutions), Еміль Соловйов (NEST), Андрій Колодюк (Асоціація венчурного та приватного капіталу), Колін Росс (Gleeds Ukraine), Анна Луговська (Corcel Group).
Реалії та очікування. Слово українським учасникам EXPO REAL
Ми запитали учасників українського стенда EXPO REAL про те, як вони пережили перші місяці повномасштабної війни, та про їхні очікування від заходу.
Початок року ринок нерухомості зустрів анонсами великих майбутніх проєктів нерухомості та амбітними планами девелоперів.
В BOSPHORUS DEVELOPMENT повідомили, що у 2022 рік вони увійшли зі значними інвестиціями та планами розпочати перший девелоперський проєкт — багатофункціональний ЖК бізнес-класу.
В Advansys Group фокусувалися на реалізації складних енергоефективних проєктів комерційної та промислової нерухомості, виконуючи комплексні інженерно-будівельні роботи.
У компанії впевнені, що їхній досвід будівництва енергоефективних проєктів дуже актуальний, оскільки зараз енергоефективність — одне зі стратегічних питань безпеки.
DELTA Group та DELTA Ukraine до 24 лютого реалізовували численні проєкти нерухомості — mixed-used, реконструкцію, соціальну інфраструктуру та промислові об’єкти. Серед них — Promprylad, неодноразово представлений на міжнародних виставках.
До початку війни Kreator-bud зосереджувалися на розвитку житлових проєктів у столиці. Ключовими були житлові комплекси Creator City, Krauss Gallery та Gravity Park. Напередодні війни було анонсовано новий проєкт – ЖК Vernadsky.
У Smart Urban Solutions зізнаються, що отримали фантастичні результати у 2021 році, а основний фокус на майбутнє був на подальшому розвитку.
На жаль, Smart Urban Solutions втратили сім з одинадцяти активів. Чотири об’єкти знищено, ще над трьома тимчасово втрачено контроль. Пошкоджені проєкти планується відновлювати або відбудовувати.
Вже з весни 2022 року ринок нерухомості почав оживати, а більшість девелопери повернулись на будмайданчики.
Вольфганг Гомерник, генеральний директор DELTA Group та DELTA Ukraine говорить, що виконання проєктів компанія відновила 5 березня. Деякі потребували скоординованої зупинки, інші — реструктуризації та нової стратегії, але з травня клієнти та партнери DELTA Group розпочали нову проектну діяльність. Зокрема, в компанії знайшли нові можливості для бізнесу як з місцевими, так і з міжнародними інвесторами.
Ключові українські гравці ринку нерухомості вже зараз готуються застосувати свої ресурси у відбудові України та роблять перші кроки у цьому напрямку.
Мехмет В. Сачаклиоглу, засновник та голова правління BOSPHORUS DEVELOPMENT, очікує, що Україна переломить хід геополітичної кризи, і це пожвавить ринок нерухомості – як з точки зору інвестицій у нові девелоперські проєкти, так і з точки зору продажу квартир.
Роман Ємець, генеральний директор Smart Urban Solutions заявляє, що компанія вже зараз працює над стратегією збалансування портфеля активів всередині країни та за її межами та працює над підготовкою до відбудови повернених територій, які все ще знаходяться під окупацією.
— Ми плануємо розвивати мережу торговельних центрів в Україні з GLA від 20 000 до 25 000 м2, а також розглядаємо портфель логістичних комплексів загальною площею 200 000 м2. Окрім цього дивимось на можливості будівництва одного чи більше індустріальних парків на півдні та заході України, — говорить Роман Ємець.
Основа успішного повоєнного відновлення України
Мехмет В. Сачаклиоглу (BOSPHORUS DEVELOPMENT) виділяє три важливі фактори для майбутньої відбудови: економічні реформи, фінансова підтримка і створення умов, які сприяють інноваціям і заохочують біженців повертатися додому.
— Щоб все це здійснилося, Україні потрібно продовжувати реформи, які почалися до війни, і гармонізувати свої закони з європейськими. Водночас потрібно відновити постачання та виробництво будівельних матеріалів, — відзначає він.
Олександр Зміхновський, співзасновник та керуючий партнер групи компаній Advansys Group, вважає, що після війни головне — змінити парадигму мислення критичної маси лідерів країни; додати системності, прозорості та разом формувати цілісну стратегію розвитку України.
В компанії наголошують на важливості залучення до відбудови як українських фахівців, так і найкращої міжнародної експертизи. Також для швидкого відновлення та розвитку країни потрібне фінансування та донорські програми від партнерів. Головне, щоб кошти залучаються не лише на закриття ситуативних проблем, а й для стратегічного відновлення.
Вольфганг Гомерник, CEO DELTA Group, DELTA Ukraine стверджує, що успішна відбудова неможлива без реформ, акценту на енергоефективності та сталому розвитку відповідно до ESG (Environmental, social, and corporate governance — з англ. Екологічне, соціальне та корпоративне управління).
— Міжнародні гроші вимагатимуть дотримання стандартів відповідно до Європейської зеленої угоди та інших подібних угод, — відзначив Вольфганг Гомерник. — А для зменшення бюрократії важливим є сприяння діджиталізації.
Ігор Гуда, генеральний директор Kreator-bud наголошує, що допомога міжнародних донорів є критично значущою.
— “План Маршалла” для України, про який так багато говорять – це не наші забаганки. Це необхідність для всього цивілізованого світу в контексті протистояння з російськими загарбниками, яким наша держава чинить опір, захищаючи не лише себе, а всі гуманістичні цінності та цілісність Європи, — говорять в компанії.
Максим Максименко, партнер і голова практики нерухомості та інфраструктури AVELLUM відзначив, що успіх післявоєнної відбудови здебільшого залежить від того, наскільки добре ми зможемо до неї підготуватися.
— Верховна Рада ухвалила кілька законопроектів щодо спрощення землевідведення та будівництва житла для переселенців, інфраструктури та іншої нерухомості. У серпні парламент ухвалив важливий законопроект, який покращив законодавчу базу будівництва житла та надав необхідні гарантії для інвесторів. Велика робота ведеться щодо вдосконалення законодавчої бази ДПП, яку планується використовувати для реконструкції житлової нерухомості, — коментує Максим Максименко. — Тим часом іноземні партнери та міжнародні фінансові організації ведуть переговори з урядом щодо фінансування та гарантування проєктів будівництва житлової нерухомості. Наші партнери довіряють нам і готові підтримати Україну ще до закінчення війни.
Ми віримо, що обговорення відбудови України на таких майданчиках як Expo Real, дозволить привернути увагу міжнародної спільноти до цієї теми.
Компанії очікують, що участь у форумі надасть українським будівельникам і девелоперам можливість отримати міжнародну підтримку, обмінятися досвідом та започаткувати нові партнерства та співпрацю.
EXPO REAL пропонує гарний шанс обмінятися можливостями та отримати інші точки зору про Україну. Окрім картин війни Україна відкриває нові перспективи для майбутнього бізнесу.
І саме зараз ідеальний момент, щоб популяризувати Україну і показати, що українська економіка працює, але потребує підтримки. Ключовий меседж, який в компанії сподіваються донести: не потрібно чекати закінчення війни, зараз настав час активізувати зусилля для відновлення української економіки.