15 липня 2021 року Верховна Рада підтримала у першому читанні законопроект щодо внесення змін до правил оподаткування для ринку азартних ігор (№ 2713-д). Ухвалення цього законопроекту є одним із основних кроків на шляху до повного перезапуску українського ринку азартних ігор після заборони його діяльності у 2009 році.
Законопроект набуде чинності після його ухвалення Верховною Радою у другому читанні та підписання Президентом, а отже до поточного тексту законопроекту можуть бути внесені зміни. У цій публікації викладено основні положення поточного тексту законопроекту.
Оподаткування операторів азартних ігор
- Податковий режим. Запропонований податковий режим для операторів азартних ігор поєднуватиме як звичайний податок на прибуток, так і податок на валовий ігровий дохід (gross gaming revenue)
- Податок на прибуток. Податок на прибуток оподатковуватиметься за загальною ставкою 18%. Податкова база включатиме прибуток, отриманий від діяльності з організації та проведення азартних ігор та будь-якої іншої діяльності (але податкова база буде зменшена на суму податку на валовий ігровий дохід як описано нижче)
- Податок на валовий ігровий дохід. Податок на валовий ігровий дохід оподатковуватиметься за ставкою 10%, і ця ставка застосовуватиметься до операторів будь-яких видів азартних ігор. Податкова база для податку на валовий ігровий дохід скрадатиметься з (a) доходу, отриманого від діяльності з організації та проведення азартних ігор, та (b) незатребуваних виграшів, мінус (c) виплачені виграші і повернуті ставки. Податок на валовий ігровий дохід знижуватиме податкову базу для розрахунку податку на прибуток
- Оподаткування провайдерів послуг. Податок на валовий ігровий дохід не застосовуватиметься до компаній, що надають послуги у сфері організації та проведення азартних ігор. Такі компанії будуть сплачувати лише податок на прибуток
Наприклад, якщо оператор азартних ігор отримує прибуток у розмірі 100 гривень від діяльності з організації та проведення азартних ігор та 10 гривень від будь-якої іншої діяльності, і при цьому його витрати складають 40 гривень (без урахування виплати виграшів), а здійснені виплати виграшів становлять 35 гривень (за умови відсутності незатребуваних виграшів та повернутих ставок), оператору буде необхідно сплатити такі податки:
- 6,50 гривень, розраховані за ставкою 10% податку на валовий ігровий дохід у розмірі 100 гривень, мінус виплати виграшів у розмірі 35 гривень; та
- 5,13 гривень, розраховані за ставкою 18% податку на прибуток щодо прибутку у розмірі 100 євро від діяльності з організації та проведення азартних ігор та 10 євро від іншої діяльності, мінус витрати (зокрема, виплати виграшів та податок на валовий ігровий дохід) у розмірі 81,50 гривень
Оподаткування гравців
- Оподаткування. Виграші на суму менше восьми мінімальних заробітних плат (що наразі складає 48 000 гривень) станом на 1 січня відповідного року не оподатковуються податком на доходи фізичних осіб (за ставкою 18%) та військовим збором (за ставкою 1,5%). Ці податки застосовуватимуться лише до суми виграшу, що перевищує вищезазначений грошовий поріг. Податкова база для податку на доходи фізичних осіб буде зменшена на розмір витрат, понесених гравцем у зв'язку із участю в азартній грі протягом 24 години до виграшу (наприклад, за сплату входу до казино)
- Сплата податків. Оператори азартних ігор діятимуть як податкові агенти гравців, тобто вони нестимуть відповідальність за звітування та сплату податку на доходи фізичних осіб та військового збору, пов’язаних з участю їхніх гравців в азартних іграх При цьому у податковому розрахунку не зазначаються відомості про гравця, який одержав дохід
Скасування потрійної плати за ліцензії
Наразі законодавством передбачено, що сума ліцензійних платежів за провадження діяльності з організації та проведення букмекерської діяльності, азартних ігор казино у мережі Інтернет та в залах гральних автоматів буде потрійною до введення в дію Державної системи онлайн-моніторингу (яке очікується до серпня 2022 року). У законопроекті пропонується скасувати потрійну плату за ліцензії. Оператори, які вже внесли потрійну плату, матимуть можливість зарахувати надмірно сплачені суми в рахунок майбутніх ліцензійних платежів.
Якщо вам цікаво дізнатися більше про цю тему, будь ласка, звертайтеся до Олександра Маркова, керівника податкової практики, та Владислава Законя, координатора з питань грального бізнесу.