У цьому випуску
- Зміни в частині вимог до інвестиційних проектів
- Нові види державної підтримки
- Зміни в частині процедурних аспектів
9 серпня Верховна Рада України ухвалила в другому читанні та в цілому як Закон законопроект №8138, спрямований на вдосконалення чинного регулювання надання державної підтримки великим інвестиційним проектам. З 24 серпня прийнятий Закон очікує на підпис Президента. Оскільки чинний Закон України «Про державну підтримку інвестиційних проектів із значними інвестиціями в Україні» (далі - «Закон про Інвестиційних нянь») широко обговорювався і викликав багато надій у потенційних інвесторів, зміни до нього є актуальними для бізнесу. У нашому огляді ми висвітлюємо основні зміни, які вносить нещодавно ухвалений Закон.
Зміни в частині вимог до інвестиційних проектів
Значна кількість змін стосується вимог до інвестиційних проектів для отримання державної підтримки за Законом про Інвестиційних нянь, оскільки початкова редакція Закону давала таку можливість дуже обмеженому колу проектів: в частині галузей, у яких ці проекти реалізовуватимуться (переробні галузі (крім спиртової та виробництво тютюну), видобуток корисних копалин з метою переробки (крім вугілля та вуглеводів), поводження з відходами, транспорт, складські послуги, пошта та кур’єрські послуги, логістика, освіта, наука та дослідження, охорона здоров’я, мистецтво, культура, спорт, туризм та відпочинок); в частині мінімальної суми інвестицій (20 млн. євро протягом 5 років, починаючи з дати підписання інвестиційного договору); мінімальної кількості нових робочих місць, які будуть створені (80 нових робочих місць із заробітною платою, що перевищує середню зарплату у відповідному регіоні).
З метою забезпечення доступності механізмів державної підтримки для більшої кількості інвестиційних проектів у нинішній складній економічній ситуації прийнято законопроект №8138 встановлює нові, більш м’які вимоги до інвестиційних проектів, що можуть претендувати на підтримку держави, а саме:
- Додаються нові галузі, проекти у яких можуть отримати державну допомогу: виробництво біогазу та біометану та електронні комунікації;
- Зниження мінімальної суми інвестицій до 12 млн. євро – при цьому до 30% суми запланованих інвестицій проєкту може бути інвестовано не раніше ніж за 18 місяців до підписання інвестиційного проєкту;
- Потрібно створити принаймні:
- 10 нових робочих місць із заробітною платою не менше ніж на 50% вищою за середню заробітну плату в регіоні за таким же видом діяльності за попередній календарний рік; або
- 30 нових робочих місць із заробітною платою не менше ніж на 30% вищою за середню заробітну плату в регіоні за таким же видом діяльності за попередній календарний рік; або
- 50 нових робочих місць щонайменше на 15% вище середньої заробітної плати в регіоні за таким же видом діяльності за попередній календарний рік.
Нові види державної підтримки
Чинна редакція Закону передбачає чотири можливі форми державної підтримки: переважне право користування земельними ділянками державної або комунальної власності; бюджетне фінансування будівництва допоміжної інфраструктури (дороги, підключення до інженерних мереж) – у новій редакції термін «допоміжна інфраструктура» замінено на термін «інженерно-транспортна інфраструктура»; податкові пільги; безмитне ввезення необхідного обладнання. Новий законопроект передбачає новий вид державної підтримки – державне фінансування підключення до інженерно-транспортної інфраструктури, а також звільнення від відшкодування втрат лісогосподарського виробництва суб’єктами реалізації великих інвестиційних проектів.
Варто зазначити, що витрати, пов’язані з цими новими видами державної підтримки, включаються до суми державної підтримки, яка надається інвестору – яка не може перевищувати 30% від суми інвестицій. Згідно з нещодавно внесеними змінами, у разі, якщо сума здійснених інвестицій перевищує суму, встановлену в інвестиційній угоді, максимальна сума державної допомоги не змінюється; однак, якщо сума здійснених інвестицій є меншою за суму, передбачену угодою, максимальна сума державної допомоги зменшується пропорційно.
Зміни в частині процедурних аспектів
Крім змістовних змін, законопроект також спрямований на спрощення процедури звернення за державною підтримкою. Зокрема, законопроект передбачає, що у разі наявності недоліків у техніко-економічному обґрунтуванні проекту заявник на держпідтримку може їх усунути протягом 15 днів – тоді як у чинній редакції заявнику такої можливості не надано.
Крім того, пропонується встановити часові рамки для переговорів щодо обсягу інвестиційного контракту – такі переговори мають бути завершені протягом 2 місяців.
Також ухвалений законопроект визначає перелік органів державної влади, які беруть участь в оцінці проекту, зокрема Антимонопольний комітет України, Міністерство фінансів України, Міністерство юстиції України, Міністерство охорони здоров’я України, Міністерство охорони навколишнього природного середовища України. , а також Міністерство, що відповідає за державну політику в галузі, в якій планується реалізувати проект. За потреби до оцінки проекту можуть бути залучені й інші державні органи.
Важливо: окрім змін до Закону України “Про державну підтримку інвестиційних проектів із значними інвестиціями в Україні”, ухвалений законопроект також доручає Кабінету Міністрів України вжити заходів щодо забезпечення створення та функціонування інституту бізнес-омбудсмена, у тому числі визначення основних напрямів його функціонування та джерел його фінансування протягом шести місяців після набрання ним чинності. Рада бізнес-омбудсмена наразі функціонує як дорадчий орган при Кабінеті Міністрів України та фінансується за рахунок мультидонорського рахунку, яким розпоряджається ЄБРР. Однак для сталості проекту потрібне прийняття окремого закону, а також забезпечення інших джерел фінансування.