Unfortunately, your browser does not support our website's current technology. Please use Microsoft Edge, Google Chrome, Mozilla Firefox or Apple Safari.

УРА

Ви успішно зареєструвалися

Законодавство про захист прав споживачів приведено у відповідність до стандартів ЄС

Коротко

Новий Закон України "Про захист прав споживачів" ("Закон"), який має набрати чинності 7 липня 2024 року (але не раніше дня скасування воєнного стану), спрямований на приведення законодавства у відповідність до ключових норм права ЄС. Основною метою Закону є осучаснення вимог щодо захисту прав споживачів, насамперед, у сфері електронної комерції.

Основні моменти

  • Розширено сферу застосування. Закон буде чітко застосовуватись і до маркетплейсів, класифайдів та прайс-агрегаторів, покладаючи на них, зокрема, вимоги щодо надання певної інформації перед укладенням договору споживачем. Важливим є й те, що до сфери застосування Закону потрапляє харчова продукція, але виключається надання медичних послуг, гральний бізнес та деякі інші категорії послуг. Крім того, Закон врегульовує сферу постачання цифрового вмісту та послуг, а також надає споживачам право на відмову від договорів щодо таких товарів і послуг.
  • Гарантійні зобов'язання. Для нових товарів встановлено мінімальний гарантійний строк тривалістю два роки, для вживаних товарів − один рік, а також десять років для нерухомого майна. При цьому гарантійний строк не може перевищувати строк служби товару, якщо останній становить менше двох років.
  • Обов'язкова реєстрація для здійснення електронної комерції. Закон передбачає запуск Порталу е-покупець, який має відбутись не пізніше 7 липня 2026 року. Суб'єкти електронної комерції будуть зобов'язані пройти обов'язкову реєстрацію на цьому Порталі для набуття статусу перевіреного продавця та розмістити відповідне позначення у своїх інтернет-магазинах. Метою Порталу е-покупець є забезпечення взаємодії суб’єктів електронної комерції, споживачів та Держпродспоживслужби, зокрема шляхом надання можливості споживачам подавати офіційні скарги. Також Держпродспоживслужба зможе звертатися до провайдерів інтернет-послуг із запитом щодо обмеження доступу до веб-сайтів незареєстрованих суб’єктів.
  • Зобов'язання щодо надання інформації про продукцію. Як для офлайн, так і для онлайн-торгівлі, змінено вимоги щодо надання суб'єктами господарювання інформації про товар та розширено перелік інформації, яку необхідно надавати споживачу перед укладенням дистанційних договорів. Також дозволено нові способи надання цієї інформації, у тому числі за допомогою засобів дистанційного зв’язку, зокрема шляхом розміщення на офіційних веб-сайтах виробників/продавців.
  • Позасудове врегулювання спорів. Закон впроваджує новий механізм позасудового врегулювання спорів. Він буде доступний для справ, які стосуються: продукції, придбаної на суму не більше ніж 50 тисяч гривень; порушень порядку гарантійного ремонту або заміни продукції; та порушень умов доставки товарів, придбаних за договорами, укладеними поза офісним чи торговельним приміщенням.

Рекомендації

Прийняття Закону є значним кроком уперед у сфері захисту прав споживачів та значною мірою наближає Україну до стандартів ЄС. Ми рекомендуємо завчасно адаптувати бізнес-процеси відповідно до нових вимог та спостерігати за можливим подальшим розвитком законодавства у цій сфері, оскільки Україна продовжує свій євроінтеграційний шлях.

Офіційні постачальники послуг