5 жовтня 2025 року набув чинності Закон № 4577-IX, що запроваджує спеціальний податково-правовий режим «Defence City». «Defence City» пропонуватиме своїм майбутнім резидентам комплекс податкових пільг та інших заохочень за умови відповідності встановленим критеріям.
Ініціатива є стратегічною відповіддю України на виклики воєнного часу та має на меті стимулювати розвиток українського оборонно-промислового комплексу (ОПК). Режим діятиме з дня внесення до реєстру «Defence City» запису про першого резидента до 1 січня 2036 року (або до моменту вступу України в ЄС).
Мета «Defence City» – не лише надати підприємствам ОПК окремі пільги, а й створити комплексну екосистему, покликану прискорити розвиток, виробництво та модернізацію товарів військового призначення в Україні. Цю мету планується досягнути шляхом економічного стимулювання резидентів «Defence City», спрощення їхньої діяльності та забезпечення посиленого захисту.
Податкові пільги
Резиденти «Defence City» отримують право на значні податкові преференції.
Зокрема, прибуток компаній-резидентів «Defence City» може звільнятися від оподаткування податком на прибуток. Застосування такого звільнення допускається за умови одночасного виконання наступних вимог:
- резидент «Defence City» не нараховує і не виплачує дивіденди(або прирівняні до них платежі), крім випадків, якщо дивіденди виплачуються до державного бюджету, або державному підприємству, установі, організації чи товариству, яке повністю належить державі;
- резидент «Defence City» реінвестує звільнений від оподаткування прибуток за визначеними напрямами його діяльності (покращення матеріально-технічної бази, R&D, інновації та ін.);
- резидент «Defence City» не є водночас резидентом Дія.Сіті; та
- відсутні встановлені факти порушення резидентом «Defence City» обов’язків подання звітності та/або документів (повідомлень) щодо трансферного ціноутворення і контрольованих іноземних компаній (КІК).
Резиденти «Defence City» також повністю звільняються від сплати екологічного податку, та, щодо окремих об’єктів нерухомості – від податку на нерухоме майно та земельного податку.
Окремих положень щодо спеціальних процедур адміністрування чи сплати ПДВ не передбачено.
Адміністративні спрощення
Низка переваг режиму «Defence City» спрямована на пом’якшення бюрократичних та адміністративних перепон, що ускладнюють роботу підприємств ОПК:
- запроваджується спеціальний механізм авторизації для резидентів «Defence City», що значно прискорить митне оформлення товарів у режимах імпорту (для кінцевого використання), тимчасового ввезення та переробки;
- резиденти «Defence City» отримують право експортувати товари військового призначення без отримання погодження Кабінету Міністрів України. Водночас залишається в силі необхідність проходження інших процедур, необхідних для експорту товарів військового призначення (в т.ч. отримання дозволу від Державної служби експортного контролю України); та
- Національний банк України має розробити особливий, потенційно спрощений, режим валютного нагляду для резидентів «Defence City».
Крім того, наголошується, що органи державної влади та місцевого самоврядування зобов’язані сприяти релокації резидентів «Defence City» та підвищенню захищеності їхніх виробничих потужностей. Порядок реалізації цих процедур буде розроблений Кабінетом Міністрів України.
Посилений захист
В умовах сучасної війни захист інформації про підприємства ОПК є питанням національної безпеки. Для цього «Defence City» передбачає спеціальні механізми захисту такої інформації, а саме:
- доступ до інформації про резидентів «Defence City», їхнє майно та земельні ділянки буде обмежений у ключових державних реєстрах (в тому числі в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань, Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, Державному земельному кадастрі);
- резиденти «Defence City» звільняються від обов’язку оприлюднювати фінансову звітність разом з аудиторським звітом на період дії воєнного стану; та
- резиденти «Defence City» можуть реєструвати місцезнаходження, відмінне від фактичного місця ведення діяльності.
Критерії для отримання статусу резидента «Defence City»
Ключовою вимогою для отримання статусу резидента «Defence City» є отримання ним «кваліфікованого доходу» (доходу від реалізації оборонних товарів, робіт та послуг). Частка такого доходу має становити не менше 75% від загального доходу за попередній календарний рік (для підприємств літакобудування – 50%).
Не зможе претендувати на статус резидента «Defence City» юридична особа, яка:
- зареєстрована не в Україні;
- не є платником податку на прибуток;
- перебуває в процесі припинення, крім перетворення;
- має податковий борг та/або заборгованість зі сплати єдиного соціального внеску понад встановлені пороги;
- внесена до Реєстру неприбуткових установ та організацій;
- порушила вимоги щодо розкриття інформації про бенефіціарів;
- має зв’язки з рф або підсанкційними особами (наприклад, якщо учасник/бенефіціар є резидентом рф або перебуває в санкційних списках);
- знаходиться на тимчасово окупованих територіях; та/або
- яка протягом останніх 12 місяців порушила зобов’язання за державним контрактом, що підтверджено рішенням суду.
Заяву про отримання статусу резидента «Defence City» розглядатиме Міністерство оборони України у порядку, що буде визначений Кабінетом Міністрів. Резидент «Defence City» зобов’язаний щорічно подавати до Міністерства оборони звіт про відповідність вимогам, встановленим для резидентів «Defence City», в т.ч. фінансову звітність та звіт аудитора.
Ризики
Резидент «Defence City» може втратити свій статус у разі невідповідності критеріям або нецільового використання прибутку. У такому разі компанія буде зобов’язана донарахувати та сплатити всі податки за весь період користування пільгами, а також штрафні санкції та пеню. З одного боку, таке правило мотивуватиме резидентів «Defence City» дотримуватися встановлених правил гри; з іншого боку, наслідки втрати статусу резидента «Defence City» є достатньо обтяжливими, що може бути демотивуючим фактором для бізнесу.
«Defence City» та Дія.Сіті
Резидент «Defence City» може водночас бути резидентом Дія.Сіті, але застосовувати податкові пільги режиму «Defence City» така компанія не зможе. Застосування обох режимів одночасно має сенс, якщо компанія планує використовувати специфічні інструменти, доступні резидентам Дія.Сіті, а саме гіг-контракти, договори про утримання від вчинення конкурентних дій тощо.
Загалом, більшості компаній доведеться обирати між сприятливішим податковим режимом «Defence City», гнучкими юридичними інструментами режиму Дія.Сіті або зваженим поєднанням обох режимів.
Додаткові гарантії
Паралельно, на розгляді профільного комітету перебувають законопроєкти щодо додаткових гарантій для резидентів «Defence City» під час взаємодії із правоохоронними органами. Наприклад, законопроєкт № 13423-2 передбачає впровадження особливого порядку досудового розслідування щодо резидентів «Defence City» та їхніх службових осіб, який, зокрема, передбачає погодження ключових слідчих дій безпосередньо Генеральним прокурором.
Перспективи та висновки
В умовах воєнного стану однією з ключових проблем для українського ОПК стала релокація виробничих потужностей за кордон через безпекові ризики та адміністративні перепони. Переваги режиму «Defence City» можуть стати вагомим аргументом для українських оборонних підприємств. Це дасть змогу зберегти технології та кваліфікованих фахівців, створити нові робочі місця та зміцнити економічну стійкість і обороноздатність держави.
Запровадження режиму «Defence City» є назрілим та необхідним кроком, що створює передумови для якісного стрибка українського ОПК. Водночас успіх ініціативи не є гарантованим. Податкові наслідки вразі втрати статусу резидента «Defence City» можуть стати стримуючим фактором для потенційних кандидатів, які оцінюватимуть переваги та ризики нового режиму. Ефективність «Defence City» багато у чому залежатиме від якості його практичної реалізації, створення атмосфери довіри та реальної, а не декларативної, підтримки українського ОПК із боку держави.
Повноцінний запуск режиму «Defence City» очікується після розробки та ухвалення відповідних підзаконних нормативно-правових актів (зокрема, щодо процедури набуття статусу резидента «Defence City» та щодо спеціального режиму валютного нагляду). Ефективність та швидкість цієї нормотворчої роботи безпосередньо впливатиме на те, коли перші компанії зможуть скористатися перевагами нового режиму.


