13 липня 2020 року на базі державного веб-порталу електронних послу «Портал Дія» в експериментальному режимі запрацювала Єдина державна електронна система у сфері будівництва (доступна за посиланням).
Єдина державна електронна система у сфері будівництва (Електронна система) – це єдина інформаційно-телекомунікаційна мережа, що покликана забезпечити створення, перегляд, відправлення, прийняття, збирання, внесення, накопичення, обробку, використання, розгляд, зберігання, захист, облік та надання інформації у сфері будівництва. Електронна система повинна також забезпечити взаємодію між фізичними та юридичними особами, державними органами, органами місцевого самоврядування щодо отримання послуг у сфері будівництва.
Запуск Електронної системи був започаткований Постановою Кабінету Міністрів України (КМУ) від 1 липня 2020 року № 559 «Про реалізацію експериментального проекту щодо запровадження першої черги Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва» (Постанова 559).
Експериментальний проект діятиме з 6 липня 2020 року по 30 листопада 2020 року. А вже з 1 грудня 2020 року Електронна система повинна запрацювати на постійній основі.
Електронна система покликана покращити якість надання адміністративних послуг, спростити порядок документообігу, усунути надлишковий бюрократизм та знизити корупційні ризики у сфері будівництва. Вона виконуватиме функції реєстру дозвільних документів, електронного кабінету забудовника, реєстру містобудівних умов та обмежень, реєстру атестованих осіб, тощо.
За допомогою Електронної системи зареєстровані користувачі матимуть можливість отримати адміністративні послуги щодо виконання підготовчих та будівельних робіт, щодо прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, тощо.
За допомогою електронного кабінету (один з компонентів Електронної системи) користувачі можуть подати, зокрема:
- повідомлення про початок виконання підготовчих та будівельних робіт;
- заяву про зміну даних декларації про початок виконання підготовчих та/або будівельних робіт;
- інформацію про зміну генерального підрядника чи підрядника;
- інформацію про зміну/присвоєння адреси об’єкта будівництва;
- декларацію про готовність об’єкта до експлуатації;
- заяву про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об’єкта, тощо.
Відтепер замовники будівництва можуть подавати вказані документи шляхом завантаження у форматі “PDF” скан-копій або фотокопій таких документів до Електронної системи. Раніше усі документи необхідно було подавати у паперовому вигляді до Державної архітектурно-будівельної інспекції (ДАБІ) або її територіальних підрозділів (залежно від місця розташування об’єкта будівництва).
Наразі використання Електронної системи є обов’язковим лише для органів державної влади. Більше того, станом на сьогодні лише органи ДАБІ мають доступ до Електронної системи.
Але вже сьогодні Електронна система пропонує своїм користувачам корисний функціонал. Наприклад, онлайн Калькулятор розрахунку класу наслідків; інтерактивна Карта, яка відображає інформацію про об’єкти будівництва в розрізі статусу будівництва; розділ з аналітичними матеріалами; доступ до Реєстрів та баз даних у сфері будівництва («Декларативні та дозвільні документи», «Об’єкти будівництва», «Атестовані особи», тощо).
Передбачається також, що Електронна система буде взаємодіяти з іншими державними інформаційними системами та мережами (наприклад, Державним земельним кадастром, Державним реєстром речових прав на нерухоме майно, тощо). Така взаємодія передбачає обмін інформацією між реєстрами у режимі реального часу.
Якщо у Вас виникли будь-які запитання щодо цього огляду, будь ласка, звертайтеся до Тараса Тертичного, Асоційованого партнера, за електронною адресою tertychnyi@hillmont.com.ua або телефоном +380 44 277 2447.
Автори: Тарас Тертичний, асоційований партнер Hillmont Partners, Олександр Смішко, юрист Hillmont Partners.