Довідкова інформація
1 січня 2024 року набрав чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення діяльності Антимонопольного комітету України". Відповідно до зазначеного закону, Антимонопольний комітет України (“АМКУ”) прийняв Розпорядження "Про затвердження Порядку врегулювання у справах про антиконкурентні узгоджені дії та зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку". Документ набрав чинності 30 січня 2024 року.
Мета та підстави
Мета: прискорення розслідувань найбільш серйозних порушень конкурентного законодавства та економія ресурсів АМКУ, необхідних для проведення таких розслідувань. Процес передбачає співпрацю суб'єкта господарювання з АМКУ шляхом (1) визнання ним факту вчинення порушення конкурентного законодавства, (2) припинення такого порушення, та (3) усунення його причин та наслідків в обмін на зменшення розміру відповідного штрафу на 15% (“Процедура врегулювання”).
Підстава: заява відповідача про врегулювання у справі (“Заява”).
Процедура врегулювання у справі: що варто знати бізнесу
Допустимість
Процедура врегулювання застосовується лише у справах (i) про зловживання домінуючим становищем та (ii) про антиконкурентні узгоджені дії. Вона не застосовується:
- у справах про змови на торгах;
- у випадках, коли антиконкурентні узгоджені дії або зловживання домінуючим становищем не можуть бути припинені, а їх причини та наслідки не можуть бути усунені діями відповідача;
- у разі повторного порушення, тобто, якщо справа розпочата протягом п’яти років із дня притягнення до відповідальності відповідача за таке ж саме порушення законодавства про захист економічної конкуренції, вчинене раніше;
- у випадку, якщо до відповідача застосувано процедуру звільнення від відповідальності.
Вимоги до Заяви
Заява повинна містити:
- найменування суб'єкта господарювання/фізичної особи та ідентифікаційний код;
- реквізити розпорядження про початок розгляду справи;
- кваліфікацію порушення, за ознаками якого розглядається справа;
- інформацію про намір відповідача визнати факт вчинення порушення законодавства;
- зобов'язання відповідача не розголошувати будь-яку інформацію, яка стане відомою йому під час застосування Процедури врегулювання.
До Заяви додаються:
- довіреність;
- документи, що підтверджують обсяг виручки від реалізації товарів/послуг за останній звітний рік; та
- інші документи, які вважає за необхідне подати відповідач.
Етапи Процедури врегулювання
Перший етап: подання Заяви до АМКУ. Протягом 15 робочих днів після отримання Заяви АМКУ перевіряє відповідність Заяви умовам Процедури врегулювання та повідомляє відповідача:
- про згоду розпочати Процедуру врегулювання, або
- про залишення Заяви без руху через невідповідність вимогам. АМКУ може запропонувати усунути недоліки протягом певного періоду часу. В інакшому випадку Заява залишиться без розгляду. При цьому, відповідач має право звернутися до АМКУ з повторною Заявою.
Другий етап: обмін пропозиціями, з'ясування позицій відповідача та АМКУ з метою підготовки та узгодження проекту угоди про врегулювання справи (“Угода”) шляхом проведення особистих переговорів або листування.
Третій етап: укладення Угоди.
Істотні умови Угоди
- Визнання відповідачем факту вчинення порушення;
- Обставини порушення, визнані відповідачем;
- Припинення порушення;
- Пропозиції та гарантії відповідача щодо усунення причин порушення та ліквідації його наслідків;
- Зменшення розміру накладеного штрафу на 15%.
АМКУ схвалив примірну форму Угоди, яка окреслює вищезазначені істотні умови та дозволяє зазначати максимальну суму штрафу, який АМКУ може накласти у своєму остаточному рішенні.
Контакти
У разі потреби в більш детальних інструкціях щодо звільнення від відповідальності або при бажанні пройти спеціалізований тренінг з цього питання, просимо зв’язатися з:
- Олександр Мартиненко, Партнер, Керівник практики вирішення спорів, olexander.martinenko@kinstellar.com
- Юлія Ейсмонт, Радник, Конкурентне/антимонопольне правоCompetition & State Aid, yulia.eismont@kinstellar.com
- Олена Цигульська, Юрист, Конкурентне/антимонопольне право, olena.tsygulska@kinstellar.com