Наша держава вже другий рік живе під час повномасштабної війни. Час іде і ми повинні підготувати всі можливі механізми для оцінки та відшкодування збитків завданих цією війною, щоб своєчасно впровадити ці процеси.
До обговорення цього важливого питання 21 листопада на II Конференції «Відшкодування шкоди заподіяної внаслідок війни» долучилися наші колеги Дмитро Король, керівник напряму з оцінки бізнесу і фінансового моделювання, і оцінювач Олександр Скальський.
На заході обговорювалися можливі варіанти вирішення цього питання як для державного сектора, так і приватного бізнесу та фізичних осіб. Особлива увага зверталась на підтримку західних країн у реалізації цих процесів.
Нижче надаємо перелік основних тем, які розглядалися на конференції:
- Міжнародні механізми відшкодування збитків — взаємодія на міжнародному рівні, щоб забезпечити справедливість.
- Національна судова практика — вивчення та аналіз судових рішень для оптимального визначення стратегій.
- Перспективи визнання і виконання українських судових рішень за кордоном. Джерела отримання компенсації — міжнародне визнання як крок до справедливості.
- Фіксування шкоди, заподіяної агресією: досвід приватного сектора — наш власний внесок в зусилля для відновлення постраждалих.
- Історія практики відшкодувань і компенсацій шкоди, заподіяної внаслідок військової агресії — ретроспектива, яка вказує на наш шлях у минулому і спрямовує нас в майбутнє.
- Секторальні особливості фіксації та відшкодування заподіяної шкоди — індивідуальний підхід для кожної галузі економіки.
- Діяльність АРМА: успішний досвід і виклики, можливості в співпраці з приватним сектором — наша команда завжди готова до плідної співпраці для досягнення спільних цілей.
Дмитро Король відмітив, що незважаючи на те, що дієвого механізму відшкодування збитків, завданих агресором, на сьогодні ще не існує, вже ведеться активне обговорення можливостей та механізмів компенсацій на рівні держави, постраждалих юридичних і фізичних осіб. Це є одночасно як ознакою наявності певного оптимізму, так і бажання результативно підготуватись до моменту, коли такі механізми будуть винайдені та зможуть бути реалізовані. Інакше кажучи, роботу, яку все одно довелось би виконувати потім і яка полягає у фіксації наслідків агресії, зборі доказів нанесеної шкоди, тощо, проводять вже нині.
Приватний сектор приймає активну участь у процесі і допомагає як своїм клієнтам, так і державі в пошуку дієвих алгоритмів. Провідні юридичні компанії зацікавлені в застосуванні міжнародного досвіду та в тому, щоб у процесі фіксації наслідків і збору доказів зберігалась відповідність процедур та результатів всім міжнародним вимогам.
Питання відшкодування збитків, яке нерідко звучить у інформаційному просторі, зазвичай стосується в основному шкоди, нанесеній державі. Тим не менш, вже сьогодні всі сторони діалогу відзначають важливість розробки механізму, в рамках якого майбутні компенсації за принципом справедливості стосувались би постраждалих як юридичних, так і фізичних осіб.
Представники судової гілки влади наголошують на тому, як важливо вже нині забезпечувати відповідність юридичного процесу та судової практики міжнародним нормам і вимогам, не дозволяти собі емоційних рішень суду. Такий підхід є дуже важливим на шляху України до членства в ЄС, аби не виглядати «дикунами», які самі собі щось встановили, розслідували та винесли рішення.
Тому учасниками процесу постійно ведеться пошук механізмів якщо не безпосереднього залучення сторони відповідача до судових процесів, то хоча б гарантій та доказів надання такої можливості — від дистанційного ознайомлення з матеріалами (обговорюється можливість роботи через посольства рф у третіх країнах) до повідомлення про судові засідання (зокрема йдеться про проведення судових засідань у режимі онлайн із задекларованою можливістю участі відповідача у форматі відеозв’язку).
Відшкодування збитків на окупованих територіях
Окремим блоком обговорення була проблематика спроб легалізувати процес привласнення активів на окупованих територіях України із застосуванням схеми «безхозу», що є законною з точки зору законодавства країни-агресора.
Працює вона приблизно так. До новопризначеної окупаційної влади звертається окупант, якому до цього окремо взятий актив був переданий в управління. Мотивуючи своє звернення тим фактом, що протягом останніх кількох місяців легальний власник не приймав участі в управлінні активом, оформлюється прохання розпочати процедуру передання прав на актив новому власнику — громадянину країни-агресора».
Можемо сказати, що представники державного та приватного сектора не чекають, коли і як вирішиться процес відшкодування збитків від війни, а вже сьогодні пропонуються дії щодо реалізації цих питань, і враховуються всі види збитків та постраждалі особи.
Якщо ваша компанія зазнала шкоди внаслідок війни, ви можете звернутися до нас за професійною консультацією стосовно оцінки збитків від війни, аби дізнатися про подальші дії, які визначені в нашій державі на сьогоднішній день.