Запровадження мінімального розрахункового податку чи поставленого податкового зобов’язання хвилює українську спільноту ще з дня оприлюднення Проєкту Закону про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо детінізації виробництва сільськогосподарської продукції № 3131 від 27.02.2020 (далі – Законопроєкт № 3131).
Також бізнес хвилюють інші схожі законопроєкти, зокрема Проєкту Закону про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо удосконалення системи оподаткування у сфері земельних відносин і сільського господарства № 3131-1 від 17.03.2020 та Проєкту Закону про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо стимулювання оброблення сільськогосподарських угідь № 3131-2 від 17.03.2020. Проте, до кожного з цих Проєктів Закону є багато зауважень, які неодноразово висвітлювалися як у численних матеріалах мережі, так і у друкованих ЗМІ. Крім того, відсутність однозначних рішень та перспектив викликає незадоволення серед населення України.
Ключові питання:
- Формула розрахунку поставленого податкового зобов’язання за податковий звітний рік
- Підхід до поставленого податкового зобов’язання
- Перелік випадків, коли контролюючий орган визначає загальне поставлене податкове зобов’язання для суб’єктів оподаткування
- Граничний строк звернення суб’єкта оподаткування з метою оскарження розрахунків контролюючого органу
- Розмір земельної ділянки як бази оподаткування
- Перелік фінансових санкції за недотримання вимог Проєкту
Враховуючи зауваження представників аграрного бізнесу під час консультацій щодо Законопроєкту №3131, а також висновки Комітету з питань фінансів, податкової та митної політики та висновки Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, було розроблено Проєкт Закону про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо детінізації виробництва сільськогосподарської продукції № 3131-д від 14.07.2020 (далі – Законопроєкт № 3131-д).
Змінено формулу розрахунку поставленого податкового зобов’язання за податковий звітний рік
Раніше нами був здійснений огляд Проєкту Закону № 3131, наразі пропонуємо аналіз змін удосконаленого Проєкту Закону №3131-д, де ми порівняємо ці Проєкти, а також висвітлимо принципово нові положення.
Які зміни внесені до редакції Законопроєкту № 3131-д?
Проаналізувавши пояснювальні записки обох Проєктів Закону (далі – Проєкти), можна зробити висновок, що обґрунтування, а також цілі та завдання Проєктів не змінилися. Головною метою їх прийняття є:
- Детінізація ринку оренди сільгоспземель, а також доходів від використання таких земель;
- Встановлення справедливого та прозорого оподаткування як власників, так і користувачів ділянок сільськогосподарського призначення;
- Сприяння покращенню інвестиційного клімату України.
Було змінено та доповнено наступні положення у частині поставленого податкового завдання, зокрема:
1. Змінено формулу розрахунку поставленого податкового зобов’язання за податковий звітний рік, а також введено тимчасові значення для нового коефіцієнту «К».
Законопроєкт № 3131 | Законопроєкт № 3131-д |
ППЗ = НГО × S × 0,05 × М / 12
де: |
ППЗ = НГО × S × К× М / 12
де: |
ППЗ – поставлене податкове зобов’язання;НГО – нормативна грошова оцінка 1 га земельної ділянки;
S – площа земельної ділянки, га; М – кількість повних календарних місяців, протягом яких для такої земельної ділянки обчислюється поставлене податкове зобов’язання.
|
ППЗ – поставлене податкове зобов’язання;НГО – нормативна грошова оцінка 1 га земельної ділянки;
S – площа земельної ділянки, га; М – кількість повних календарних місяців, протягом яких для такої земельної ділянки обчислюється поставлене податкове зобов’язання.; К – коефіцієнт у розмірі «0,01», «0,02» чи «0,045», який залежить від призначення земельної ділянки, що знаходиться у власності, оренді, користуванні на інших умовах (в тому числі на умовах емфітевзису) платників податків. |
Передбачено, що тимчасово, для розрахунку поставленого податкового зобов’язання за відповідний податковий рік – коефіцієнт «К» застосовується із наступними значеннями:
|
«0» – за 2021 рік;«0» – за 2022 рік. |
|
«0,03» – за 2021 рік;«0,035» – за 2022 рік;
«0,04» – за 2023 рік. |
2. Змінено підхід до поставленого податкового зобов’язання, зокрема коли таке зобов’язання не підлягає розрахуванню.
Як ми бачимо, різниця у редакціях Проєктів є і вона суттєва. Якщо у Законопроєкті
№ 3131 прив’язка була до суб’єктів, які наділені відповідними правами щодо земельної ділянки, то у редакції Законопроєкту № 3131-д увагу акцентовано безпосередньо на самих земельних ділянках.
Законопроєкт № 3131 | Законопроєкт № 3131-д |
Поставлене податкове зобов’язання не визначається для:
|
Поставлене податкове зобов’язання не визначається для:
|
3. Доповнено перелік випадків, коли контролюючий орган визначає загальне поставлене податкове зобов’язання для суб’єктів оподаткування
Законопроєкт № 3131 | Законопроєкт № 3131-д |
|
|
4. Змінено граничний строк звернення суб’єкта оподаткування з метою оскарження розрахунків контролюючого органу.
Законопроєкт № 3131 | Законопроєкт № 3131-д |
|
|
5. Зменшено розмір земельної ділянки як бази оподаткування
Положеннями Законопроекту № 3131-д встановлено, що при визначенні поставленого податкового зобов’язання не враховуватимуться земельні ділянки, які надані фізичним особам для садівництва та/або для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибні ділянки) та/або для індивідуального дачного будівництва, ведення особистого селянського господарства та/або земельні частки (паї), виділені в натурі (на місцевості), сукупний розмір яких не перевищує 1 гектари, а також землі сільськогосподарського призначення, передані в оренду або емфітевзис.
Відтак, розмір земельної ділянки було зменшено з 2 гектарів до 1 гектара.
6. Законопроект доповнено переліком фінансових санкції за недотримання вимог вказаного Проєкту
На відміну від Законопроєкту № 3131, Законопроєктом № 3131-д запроваджено наступні положення щодо штрафних санкцій, а також зазначені випадки, коли такі санкції не застосовуються:
- Штрафні санкції за заниження суми річного податкового зобов’язання за 2021 рік з відповідного податку, що розраховується з урахуванням загального поставленого податкового зобов’язання – не застосовуються;
- Штрафні санкції за несвоєчасну сплату узгодженого податкового зобов’язання за 2021 рік з податку на доходи фізичних осіб, що розраховується контролюючим органом з урахуванням загального поставленого податкового зобов’язання – не застосовуються.
Висновок
Як виходить із аналізу, Проєкт Закону № 3131-д все ж зазнав змін у порівнянні зі своїм попередником – Проєктом Закону № 3131. Наразі складно сказати, чи всі ці зміни на краще, а також чи дійсно законотворці дослухалися до коментарів бізнесу. Оскільки перелік таких пропозицій та зауважень відсутній у загальному доступі, нам залишається лише спостерігати за подальшим статусом Законопроєкту № 3131-д, а можливо й за створенням ще низки схожих законопроєктів.
Автори: Ігор Пугайко, радник Hillmont Partners, керівник практики адміністративного і податкового права; Ольга Шкільнюк, молодший юрист Hillmont Partners