Unfortunately, your browser does not support our website's current technology. Please use Microsoft Edge, Google Chrome, Mozilla Firefox or Apple Safari.

УРА

Ви успішно зареєструвалися

План підтримки бізнесу та дерегуляції: Пасажирські перевезення автомобільним транспортом

16 червня 2022 року Державна регуляторна служба України оприлюднила проект змін до Плану підтримки бізнесу та дерегуляції, який містить попередній перелік заходів дерегуляції, включаючи окремі кроки в частині дерегуляції пасажирських перевезень автомобільним транспортом.

Дерегуляція дозвільних процедур та демонополізація ринків

Документ містить як пропозиції щодо загальних кроків для дерегуляції, так і галузеві заходи. Так, серед запропонованих загальних заходів є два важливі для розвитку транспортної сфери: лібералізація дозвільних процедур за допомогою запровадження спрощених процедур, у тому числі – за декларативним принципом, зняття регуляторних умов, що призводять до монополізації окремих ринків.

Спрощення дозвільних процедур та проведення їх за декларативним принципом є особливо важливим для ринку таксі та перевезень легковими автомобілями на замовлення, де, за даними досліджень, понад 90% водіїв працюють без отримання необхідних дозвільних документів, та без сплати податків. Ймовірно, спрощення дозвільних процедур дозволить забезпечити детінізацію цього ринку.

В свою чергу, усунення передумов для монополізації ринків  важливе для ринку автобусних перевезень, оскільки нещодавно  були спроби запровадити регулювання, яке б обмежувало кількість автобусних перевізників на ринку шляхом запровадження виключного права на обслуговування міжобласних маршрутів. Хоча ця норма не була введена, існує також низка чинних правил, які перешкоджають виходу на ринок нових перевізників.

Детінізація ринку таксі

Окрім загальних заходів щодо спрощення дозвільних процедур, проектом Плану пропонується вжити заходів, спрямованих на детінізацію ринку таксі. Хоча реформа регулювання на цьому ринку є довгоочікуваною, незрозуміло, що означає «детінізація ринку»: чи передбачає вона посилення контролю за дотриманням перевізниками чинного регулювання, чи комплексну реформу, спрямовану на лібералізацію дозвільної системи та модель оподаткування,  або ж йдеться про застосування якоїсь іншої моделі.

Проте Міністерство інфраструктури України у коментарях схвалило розпочату минулого року подальшу роботу щодо дерегуляції ринку таксі, як продовження роботи народних депутатів та представників міністерства.

Ринок автобусних перевезень

Крім загальних заходів, план містить ряд конкретних заходів, спрямованих на покращення ситуації на ринку автобусних перевезень. Зокрема, документ пропонує такі заходи:

  • Модернізація застарілих норм і практик у системі управління міськими та приміськими пасажирськими перевезеннями автобусами, що перешкоджають інвестиціям на ринок. В основному, цей захід стосується правил відбору перевізників на автобусні лінії, що призводить до монополізації ринку, заважаючи новим гравцям обслуговувати відповідні маршрути. Хоча такий крок важливий, він стосується лише міських та приміських маршрутів, де перевізник отримує ексклюзивне право на обслуговування маршруту, але не стосується міжобласних маршрутів.
  • Застосування законодавства ЄС щодо доступу до ринку автомобільних перевезень - зокрема, застосування європейського підходу до надання ліцензій на перевезення. Законопроект №4560, спрямований на реалізацію цього заходу, був зареєстрований у Верховній Раді України 30 грудня 2020 року, але наразі навіть не був розглянутий профільним Комітетом з питань транспорту та інфраструктури.

Офіційні постачальники послуг