Конгрес США 14 грудня 2023 року ухвалив Закон про запобігання здирництву за кордоном (FEPA) як невід'ємну частину Закону про асигнування на потреби національної оборони на 2024 фінансовий рік (NDAA). Президент Байден підписав NDAA як закон 22 грудня 2023 року.
FEPA накладає екстериторіальну кримінальну відповідальність на іноземних посадовців, які вимагають та/або приймають неправомірну фінансову вигоду як для власної вигоди, так і для вигоди третьої сторони. Така протиправна діяльність має стосуватися (i) громадян США, (ii) юридичних осіб США, а також (iii) будь-якої іншої особи, яка на час скоєння злочину перебуває в межах кордонів США.
FEPA – це давно очікуване доповнення до механізму Закону США про боротьбу з корупцією за кордоном (FCPA).
Основні зміни, передбачені FEPA
Вже існуючі екстратериторіальні антикорупційні закони, такі як широко застосовуваний FCPA, зосереджувалися на покаранні компаній і приватних осіб, які здійснюють платежі іноземним посадовцям, без чіткої криміналізації здирництва або отримання таких платежів. На противагу цьому, нещодавно прийнятий FEPA прямо уповноважує Міністерство юстиції США (Мін'юст) переслідувати іноземних посадовців у разі вчинення відповідних злочинів.
FEPA встановлює кримінальну відповідальність для іноземних посадових осіб за корумповану вимогу, пошук, отримання, прийняття або згоду на прийняття, прямо чи опосередковано, будь-яких цінностей від будь-якої особи, яка перебуває на території США, або від будь-якого американського емітента чи національного концерну в обмін на вчинення чи невчинення будь-якої дії або надання будь-якої неправомірної вигоди. Крім того, на відміну від FCPA, FEPA також криміналізує платежі, здійснені "для будь-якої іншої особи або неурядової організації" за вказівкою іноземного посадовця.
Порівняно з FCPA, у FEPA поняття "іноземні посадові особи" визначено ширше і охоплює не лише тих, хто є офіційним представником іноземного уряду, департаменту, агентства, органу або громадської міжнародної організації, а й тих, хто діє в якості "неофіційного" представника.
Такі особи можуть бути оштрафовані на суму до 250 000 доларів США або суму, що втричі більша за суму неправомірної вигоди. Вони також можуть бути ув'язнені на строк до 15 років або і те, й інше. FEPA також вимагає, щоб Генеральний прокурор США публікував щорічні звіти, в яких, серед іншого, описуються основні правозастосовні дії та покарання, накладені Мін'юстом. Отже, репутація є не менш важливою.
Значення змін для іноземних фізичних/юридичних осіб
Впровадження FEPA, який розширює повноваження Мін'юсту щодо переслідування корумпованих іноземних посадовців, підкреслює важливість надійних корпоративних комплаєнс-ініціатив. Ці ініціативи не лише допомагають завчасно виявляти неправомірну поведінку, але й слугують "щитом" для компаній, що дозволяє їм уникнути або, принаймні, зменшити кримінальну відповідальність.
Таким чином, компаніям і підприємствам, які повністю або частково належать іноземним посадовцям, необхідно буде оцінити підвищені ризики, пов'язані з набуттям чинності FEPA. Це передбачає ретельний перегляд їхніх антикорупційних програм, оскільки FEPA може вважати їхніх працівників "іноземними посадовими особами", що зробить їх об'єктом переслідування відповідно до FEPA.
Кожна компанія (як урядова, так і неурядова) зобов'язана забезпечити прийняття антикорупційної політики та процедур, які прямо забороняють як надання, так і отримання неправомірної вигоди, з урахуванням правил FEPA.
Будь-яка особа, яка кваліфікується як "іноземна посадова особа", як за посадою, так і за фактом, залишається під загрозою кримінальної відповідальності згідно з FEPA, незалежно від того, чи шукає вона неправомірну вигоду для себе, для своїх родичів/членів сім'ї або для непов'язаної третьої сторони.
Неурядові організації (НУО) конкретно визначені як інструменти такої злочинної діяльності. Відповідно, їхні посадові особи підлягають кримінальній відповідальності за FEPA незалежно від того, чи кваліфікуються вони як "іноземні посадові особи", чи ні.
Така цілеспрямована увага до НУО підкреслює законодавчий намір притягнути ці організації до відповідальності за будь-яку участь у корупційних діях, що підпадають під юрисдикцію FEPA. FEPA поширює юридичну відповідальність на окремих працівників НУО, наражаючи їх на ризик судового переслідування незалежно від офіційного статусу. Як наслідок, керівники та працівники НУО повинні з особливою ретельністю забезпечувати дотримання антикорупційних заходів FEPA, усвідомлюючи потенційні правові наслідки своїх дій та репутацію організацій, які вони представляють. Включення НУО до FEPA означає комплексний підхід до боротьби з корупцією, з акцентом на етичній поведінці та підзвітності в усіх секторах.
Kinstellar має значний досвід роботи в національних юрисдикціях як у розробці ефективних антикорупційних програм, так і в проведенні розслідувань Міністерства юстиції США (включаючи роботу з місцевими прокурорами та суддями з кримінальних справ щодо специфічних аспектів таких справ). Kinstellar залишається у вашому розпорядженні, якщо у вас виникнуть запитання щодо вищезазначеного.
По додаткову інформацію/підтримку звертайтеся до:
Олександр Мартиненко, Партнер, olexander.martinenko@kinstellar.com
Данило Волковецький, Керуючий юрист, danylo.volkovetskyi@kinstellar.com
Юлія Ейсмонт, Керуюча юристка, yulia.eismont@kinstellar.com