АМКУ збільшує штрафи за порушення законодавства про захист економічної конкуренції в Україні
Так званий Порядок визначення розміру штрафу, що накладається за порушення законодавства про захист економічної конкуренції (“Порядок”), прийнятий Антимонопольним комітетом України (“АМКУ”) у 2023 році та обов'язковий до виконання з 21 лютого 2024 року, набув чинності в Україні.
Порядок замінює попередні Рекомендаційні роз’яснення АМКУ щодо розрахунку штрафів за порушення конкурентного законодавства України. Порядок дозволяє АМКУ накладати значно вищі штрафи за порушення конкурентного законодавства в Україні (відсоток штрафу може становити від 15% до 30% доходу на задіяному ринку залежно від конкретного порушення та обставин). Ми очікуємо, що відтепер український антимонопольний орган стане більш жорстким у питанні накладення штрафів за порушення конкурентного законодавства.
Правові аналітики розглядають це як важливий крок у реформуванні українського конкурентного законодавства, який забезпечує більшу правову визначеність та прозорість, впливаючи на методику розрахунку штрафів АМКУ, а також на можливості відповідачів успішно оскаржувати рішення АМКУ, які були визнані такими, що не відповідають чинним українським судовим процедурам. Останніми роками у практиці АМКУ було чимало випадків, коли орган накладав значні штрафи на компанії без жодних змістовних пояснень щодо своїх підходів до процесу накладання штрафів. Наприклад, у 2023 році АМКУ наклав кілька рекордних штрафів на суму близько 648 000 євро за здійснення концентрацій без дозволу антимонопольного органу як з ознаками обмеження конкуренції в Україні, так і без.
Нова обов'язкова методологія накладання штрафів за порушення конкурентного законодавства в Україні
Основними нововведеннями Порядку є те, що: (i) його застосування є обов'язковим для АМКУ при прийнятті рішення про розмір накладеного штрафу; та (ii) АМКУ зобов'язаний обґрунтовувати розмір накладеного штрафу у своєму рішенні.
При накладенні штрафу АМКУ повинен:
- визначити базовий розмір штрафу ("базовий штраф") залежно від ступеня негативних наслідків у кожному конкретному випадку;
- скоригувати базовий розмір штрафу з урахуванням будь-яких пом'якшуючих і обтяжуючих обставин; та
- визначити загальний встановлений законом граничний розмір штрафу за порушення конкурентного законодавства ("граничний штраф").
1. Базовий штраф
АМКУ визначає базовий штраф з урахуванням (i) необхідності вилучення доходу, отриманого внаслідок вчинення порушення конкурентного законодавства (за можливості), та (ii) забезпечення стримуючого ефекту (як зазначено нижче).
Нові відсоткові пороги для розрахунку базового штрафу є наступними:
Порушення конкурентного законодавства |
Мінімальний базовий штраф |
Максимальний базовий штраф |
|
≤ 30% від доходу на задіяному ринку за весь період вчинення відповідного порушення |
≈ 67% від граничного штрафу (див. крок 3 нижче) |
|
≤ 30% від суми укладеного договору / суми очікуваної вартості торгів |
|
|
≤ 30% від доходу на задіяному ринку за рік, що передував накладенню штрафу, якщо порушення призвело до монополізації чи суттєвого обмеження конкуренції або ≤ 15% від доходу на задіяному ринку за рік, що передував накладенню штрафу, якщо порушення не призвело до монополізації чи суттєвого обмеження конкуренції |
|
|
≤ 15% від доходу на задіяному ринку за весь період вчинення відповідного порушення |
|
|
≈ 67% від граничного штрафу (див. крок 3 нижче ) |
Примітка: * З метою досягнення стримуючого ефекту, за окремі порушення (антиконкурентні узгоджені дії, спотворення результатів торгів, зловживання монопольним становищем) базовий штраф може бути збільшений на:
- 15%-25%, або
- добуток базового штрафу на коефіцієнт, який розраховується на основі облікової ставки Національного банку України.
2. Пом'якшуючі та обтяжуючі обставини
Базовий штраф може бути зменшений або збільшений АМКУ на підставі будь-яких пом'якшуючих або обтяжуючих обставин.
Пом'якшуючі обставини
АМКУ може зменшити Базовий штраф у випадках, коли:
- добровільне припинення порушення відбувається до дня направлення АМКУ подання з попередніми висновками у справі;
- відшкодування шкоди або інше усунення наслідків порушення відбувається до прийняття АМКУ рішення у справі;
- недотримання учасником узгоджених дій їх умов та наявність доказів того, що компанія конкурувала на ринку в період, коли тривало порушення;
- співпраця з АМКУ;
- вчинення порушення під тиском органу влади;
- подання заяви про надання дозволу на концентрацію до того, як АМКУ розпочав розгляд справи про порушення; та/або
- вжиття заходів, спрямованих на пом'якшення негативних наслідків відповідного порушення.
Крім того, за певних виняткових обставин, а саме настання обставин непереборної сили та/або виявлення доказів того, що накладення штрафу у запропонованому розмірі призведе до банкрутства, ліквідації, припинення реалізації (придбання) товарів на ринку, АМКУ може додатково зменшити базовий штраф.
Обтяжуючі обставини
Обставина |
Вплив |
|
збільшення в 1,5 рази |
|
|
|
|
|
збільшення в 0,01-2 рази |
Крім того, з метою досягнення максимального стримуючого ефекту, АМКУ може додатково збільшити скоригований базовий штраф (в межах граничного штрафу, як описано нижче), якщо:
- незаконно отриманий дохід перевищує розмір скоригованого базового штрафу;
- порушення призвело або могло призвести до суттєвого обмеження конкуренції чи значних збитків інших учасників ринку та/або споживачів на окремих стратегічних ринках України (наприклад, у сфері національної безпеки та оборони);
- надходження від порушення не перевищують 1% від загального доходу компанії за рік, що передував року, в якому накладається штраф; та/або
- сума незаконно отриманих доходів перевищує 10% світового обороту компанії за попередній звітний рік, що передував року, в якому накладається штраф.
3. Граничний штраф
Розмір штрафу, що накладається, не може перевищувати загальний встановлений законом граничний розмір, розрахований як відсоток від річного сукупного світового обороту (включаючи Україну) групи компаній порушника, наприклад:
- 1% за процедурні порушення;
- 5% за порушення, пов’язані зі здійсненням концентрацій або узгоджених дій без попереднього одержання дозволу АМКУ; та
- 10% за картельні змови або зловживання домінуючим становищем.
У таких випадках світовий оборот визначається на основі:
- задокументованої інформації, наданої відповідачем; та
- фінансової звітності (переважає).
Контакти
У разі потреби в більш детальних інструкціях щодо звільнення від відповідальності або при бажанні пройти спеціалізований тренінг з цього питання, просимо зв’язатися з:
- Олександр Мартиненко, Партнер, Керівник практики вирішення спорів, olexander.martinenko@kinstellar.com
- Юлія Ейсмонт, Радник, Конкурентне/антимонопольне правоCompetition & State Aid, yulia.eismont@kinstellar.com
- Олена Цигульська, Юрист, Конкурентне/антимонопольне право, olena.tsygulska@kinstellar.com