Unfortunately, your browser does not support our website's current technology. Please use Microsoft Edge, Google Chrome, Mozilla Firefox or Apple Safari.

УРА

Ви успішно зареєструвалися

Дерегуляція, REMIT та приєднання до електричних мереж: що нового в останніх законодавчих змінах на енергетичних ринках

Частина 1

9 лютого 2025 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законів України у сферах енергетики і теплопостачання щодо удосконалення окремих положень, пов’язаних із веденням господарської діяльності та дією воєнного стану в Україні» № 4213-IX (Закон). Закон був прийнятий Парламентом 14 січня 2025 року на основі законопроєкту № 9381 від 13 червня 2023 року та передбачає низку змін на ринках електричної енергії та природного газу, серед яких ключовими є наступні зміни.

Зміни у сфері забезпечення доброчесності та прозорості на оптових енергетичних ринках (REMIT)

Зміни, що стосуються REMIT, мають на меті уточнити та спростити регулювання, а також відобразити особливості регулювання в умовах воєнного стану.

Із цією метою, на оптових енергетичних ринках (ОЕР) вводяться нові терміни, а саме розмежовуються поняття оприлюднення і розкриття інсайдерської інформації; уточнюються окремі терміни, наприклад, термін «оптові енергетичні продукти» тепер містить прив’язку до місця поставки (виконання) – в Україні.

Поняття «зловживання на оптовому енергетичному ринку» тепер включає (і) порушення встановлених заборон щодо використання інсайдерської інформації, (іі) маніпулювання та спроби маніпулювання на ОЕР, і не включає такі порушення на ОЕР, як неоприлюднення/оприлюднення інсайдерської інформації з порушенням встановлених вимог.

Також вносяться зміни щодо встановлення відповідальності у вигляді штрафу в розмірі від 3 тисяч до 100 тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (нмдг) (51 тисяча – 1,7 мільйона гривень, орієнтовно 1,2 тисячі – 38,7 тисяч євро) за здійснення операцій щодо оптових енергетичних продуктів без реєстрації як учасника ОЕР в Законі України «Про ринок електричної енергії» (раніше була відсутня). В Законі України «Про ринок природного газу» за спробу маніпулювання тепер передбачається відповідальність у вигляді штрафу до 27 мільйонів нмдг (459 мільйонів гривень, орієнтовно 10,5 мільйонів євро) (раніше була відсутня), що є еквівалентною відповідальності за маніпулювання.

Крім того, за неоприлюднення/оприлюднення інсайдерської інформації з порушенням встановлених вимог передбачено штраф у розмірі від 3 тисяч до 150 тисяч нмдг (51 тисяча – 2 550 тисяч грн, орієнтовно 1,2 тисяч – 58 тисяч євро), замість передбаченого раніше максимального штрафу в розмірі 2,7 мільйона нмдг.

Закон також передбачає низку послаблень для учасників ОЕР у частині оприлюднення та розкриття інсайдерської інформації та заборон щодо поводження з нею під час дії воєнного стану, що загалом співвідноситься із заходами, уже встановленими Регулятором у постановах від 27 березня 2024 року № 614 та від 16 січня 2024 року № 137.

Зміни щодо приєднання до електричних мереж

Приєднання до мереж оператора системи передачі (ОСП)

«Попередня оплата» за приєднання

Закон врегульовує питання «попередньої оплати» за приєднання до мереж ОСП, що розраховується відповідно до ставки 10 євро за 1 кВт замовленої до приєднання потужності, 50% якої сплачується протягом 30 днів із дня отримання технічних умов на приєднання (ТУ), решта 50 % – протягом 12 місяців із дня отримання ТУ. Сторони можуть домовитися про інший порядок у договорі про приєднання.

Якщо замовник ініціює розірвання договору про приєднання протягом 6 місяців із дня отримання ТУ, він може повернути фактично сплачену частину вартості плати за приєднання.

Якщо замовник не забезпечив розроблення, узгодження з ОСП та іншими зацікавленими сторонами та передачу ОСП проєктної документації на будівництво/реконструкцію/технічне переоснащення електричних мереж протягом 12 місяців із дня отримання ТУ, договір про приєднання припиняється, а сплачена замовником «попередня оплата» за приєднання не повертається.

Бронювання потужності

У законодавстві запроваджується концепція бронювання потужності для вітрової генерації, де за договором про бронювання потужності, ОСП бронює технічні рішення щодо схеми приєднання (видачі потужності) генеруючих вітроустановок від 20 МВт, а замовник бронювання потужності має укласти договір про приєднання протягом двох років із дати укладення договору про бронювання потужності. Типова форма договору затверджується Регулятором, а порядок його укладення визначається кодексом системи передачі.

Плата за бронювання потужності становить 5 євро за 1 кВт потужності, що бронюється, та має бути сплачена протягом 20 календарних днів із дня укладення договору про бронювання потужності, інакше договір припиняється.

Якщо замовник бронювання потужності звертається до ОСП із заявою про укладення договору про приєднання щодо заброньованої потужності протягом двох років – плата за бронювання потужності зараховується в рахунок плати за приєднання, в іншому випадку ці кошти зараховуються на рахунок ОСП.

Інші зміни щодо приєднання до мереж ОСР та ОСП:

Для нових договорів приєднання:

Закон передбачає строк дії ТУ на приєднання не більше трьох років із дня видачі, що має враховувати строки та черговість будівництва об’єкта, який приєднується до мереж. За зверненням замовника чинність ТУ продовжується на строк, необхідний для завершення будівництва об’єкта, якщо (і) погоджена проєктна документація на приєднання, (іі) сплачена вартість приєднання та (ііі) отримано дозвільні документи на будівництво об’єкта, що приєднується. Втім, загальний строк чинності ТУ не може перевищувати шість років із дня укладення договору про приєднання.

Договір про приєднання вважається припиненим, якщо:

  • до завершення строку дії ТУ замовник не забезпечив розробку та погодження проєктної документації з ОСП/ОСР, до електричних мереж якого здійснюється приєднання, (якщо це передбачено договором про приєднання), а також
  • замовник не оплатив вартість приєднання в обсязі, визначеному договором про приєднання.

Закон прямо передбачає можливість приєднувати в одній точці генеруючі електроустановки з будь-яких джерел (т.зв. cable pooling), що дає можливість поєднувати кілька технологій виробництва на одному об’єкті.

Крім того, Закон знімає обмеження, за якого встановлена потужність електроустановок замовника не могла перевищувати величину його дозволеної (договірної) потужності. Тепер саме фактична потужність відпуску електричної енергії до мережі не має перевищувати дозволену (договірну) потужність у точці приєднання.

Встановлено повноваження Регулятора визначати порядок приєднання генеруючих установок до електричних мереж іншого виробника, що має приєднання до мереж ОСП/ОСР (як ще один аспект концепції cable pooling), за умови, що потужність відпуску електричної енергії в мережу всіма електроустановками не перевищує дозволеної (договірної) потужності в точці приєднання, а також забезпечення окремого обліку електричної енергії для різних виробників.

Для вже діючих договорів про приєднання:

Замовники протягом трьох місяців із дня набрання чинності Законом мають привести укладені договори про приєднання у відповідність із Законом, зокрема, у частині «попередньої оплати» за приєднання. Договори про приєднання, за якими не сплачена «попередня оплата» за приєднання, припиняються після закінчення дев’ятимісячного строку з дня набрання чинності Законом.

Додатково, замовник зобов’язаний передати ОСП проєктну документацію на роботи, необхідні для приєднання протягом дев’ятимісячного строку з дня набрання чинності Законом або ініціювати розірвання договору про приєднання. Якщо замовник не передає проєктну документацію у визначений строк договір про приєднання вважається припиненим. Якщо замовник ініціює розірвання договору про приєднання ОСП зобов’язаний повернути замовнику фактично сплачену «попередню оплату» за приєднання.

Вказані вище вимоги не поширюються на договори про приєднання об’єктів ВДЕ, розміщення яких планувалося на тимчасово окупованих територіях (згідно з переліком Мінреінтеграції), за умови, що станом на 24 лютого 2022 року такі договори були чинними, а також розроблено та погоджено ОСП проєктну документацію. Сторони мають привести такі договори про приєднання у відповідність із Законом протягом року з дня виключення відповідних територій із переліку тимчасово окупованих.

Строк дії договору про приєднання до мереж ОСП/ОСР об’єкта, що виробляє електричну енергію з ВДЕ, та строк відповідних ТУ вважається продовженим на три роки з дня набрання чинності Законом, якщо:

  • договір про приєднання був чинним станом на 24 лютого 2022 року;
  • на день набрання чинності Законом замовник розробив, погодив з ОСП/ОСР та передав відповідному оператору системи проєктну документацію, а також оплатив вартість приєднання, як передбачено договором про приєднання.

Висновки

Загалом, зміни, передбачені Законом, спрямовані на вирішення питань, які неодноразово підіймалися та дискутувались учасниками ринку. Особливе значення мають зміни, що стосуються приєднання до електричних мереж та спрямовані на вирішення нагальних питань приєднання для розвитку генерації та унеможливлення резервування потужності приєднання за проєктами, що не мають на меті введення нової генерації в експлуатацію.

Інші зміни, передбачені Законом, розглянемо в наступному огляді.

У разі виникнення додаткових запитань звертайтеся, будь ласка, до експертів Sayenko Kharenko.

Інформація, що міститься в цьому документі, призначена виключно для інформаційних цілей, не є юридичним або іншим професійним висновком і не може замінити конкретний професійний висновок з урахуванням конкретних обставин.

Офіційні постачальники послуг