В попередній публікації ми проаналізували зміни на енергетичних ринках, внесені Законом України «Про внесення змін до деяких законів України у сферах енергетики і теплопостачання щодо удосконалення окремих положень, пов’язаних із веденням господарської діяльності та дією воєнного стану в Україні» № 4213-IX від 14 січня 2025 року (Закон), що стосуються регулювання REMIT та приєднання до електричних мереж. Далі розглянемо інші ключові зміни на ринках електричної енергії та газу, передбачені Законом.
Зміни щодо публічної інформації про умови приєднання до газових та електричних мереж
Тепер і оператори ГТС та ГРМ мають оприлюднювати та оновлювати інформацію про умови приєднання до ГТС або ГРМ на своїх вебсайтах. Для ОСП і ОСР на ринку електричної енергії така вимога вже є діючою. Крім того, оператори ГТС/ГРМ, і ОСП/ОСР мають забезпечити створення геоінформаційних систем із деталізованою інформацією про власні енергетичні об’єкти (ГТС, ГРМ, систем передачі та розподілу).
Ці дані мають бути інтегровані з офіційним геопорталом національної інфраструктури геопросторових даних, містобудівним кадастром та Єдиною державною електронною системою у сфері будівництва.
Зміни щодо зупинення виконавчих проваджень на ринку електричної енергії:
На час дії воєнного стану в Україні зупиняється стягнення неустойки (штрафу, пені), індексу інфляції за весь час прострочення грошового зобов’язання, 3% річних від простроченої суми грошового зобов’язання чи іншого розміру процентів, встановлених договором або законом, у разі виконання таких умов:
- грошові зобов’язання виникли в період із 24 лютого 2022 року до 1 вересня 2024 року,
- боржниками за грошовими зобов’язаннями є учасники ринку електричної енергії, перелік яких формується Регулятором на підставі звернень учасників ринку електричної енергії із зазначенням відповідних судових справ. Регулятор оприлюднює перелік на вебсайті.
Закон визначає перелік договорів, на які розповсюджується зазначене вище зупинення.
Інші зміни у сфері енергетики
- змінено підхід щодо обчислення пені за прострочення сплати штрафу Регулятора, що тепер розраховується на підставі подвійної облікової ставки НБУ замість 1,5% від суми штрафу за кожен день прострочення. Норма про обмеження розміру пені, що не може перевищувати розміру накладеного Регулятором штрафу, залишається діючою. Закон виключає можливість застосування пені за прострочення сплати штрафів за зловживання на ОЕР (порушення встановлених заборон щодо використання інсайдерської інформації, маніпулювання та спробу маніпулювання);
- спрощене регулювання діяльності учасників ринку, що входять до складу вертикально інтегрованого суб’єкта або є афілійованими, а саме скасовано вимогу до таких суб’єктів інформувати Регулятора про істотні умови укладеного між ними двостороннього договору на ринку. Тепер таке інформування відбуватиметься в рамках подання інформації згідно REMIT. Також скасовано норму про право Регулятора встановлювати обмеження місячного обсягу продажу електричної енергії за двосторонніми договорами між учасниками ринку, що входять до складу вертикально інтегрованого суб’єкта господарювання або є афілійованими;
- до 1 квітня 2025 року продовжено дію норми, що звільняє імпортерів від обов’язкового місячного обсягу продажу електричної енергії на ринку «на добу наперед»;
- у сфері регулювання «зелених» аукціонів: з 25 % до 50 % підвищено максимальний обсяг річної квоти підтримки, який може отримати один учасник аукціону або учасники, що мають спільного кінцевого бенефіціарного власника (контролера);
- з регулювання діяльності активного споживача із встановленою потужністю генеруючих установок більше 1 МВт, виключено норму, що передбачала втрату статусу активного споживача на рік, якщо за попередній календарний рік обсяг відпуску електричної енергії установками такого споживача в мережу перевищив 50% обсягу його споживання;
- до 1 січня 2028 року активним споживачам та третім особам, що приєднані до мереж активних споживачів надано право здійснювати виробництво електричної енергії без ліцензії, якщо встановлена потужність генеруючих установок на одній площадці вимірювання не перевищує 20 МВт, така генераціявважається виробництвом для власних потреб;
- змінено підхід щодо використання установок зберігання енергії (УЗЕ) виробниками без окремої ліцензії на зберігання енергії, зокрема, відбір такими установками тепер може здійснюватися також і з мереж ОСП/ОСР, за умови, що в будь-який момент часу сумарна потужність відпуску в мережі ОСП/ОСР або відбір із мереж ОСП/ОСР не перевищує замовленої до приєднання потужності, з урахуванням дозволеної (договірної) потужності виробництва/споживання електричної енергії електроустановок такого виробника в місці провадження ліцензованої діяльності згідно з договором про приєднання та за наявності окремого комерційного обліку електричної енергії до/з УЗЕ.
Такий підхід розповсюджується на виробників (і) з ВДЕ, яким встановлено «зелений» тариф та, які вийшли з балансуючої групи Гарантованого покупця, (іі) які за результатами аукціону набули право на підтримку, (ііі) які не мають право на підтримку. Зміни не розповсюджуються на виробників із ВДЕ, яким встановлено «зелений» тариф та, які входять до балансуючої групи Гарантованого покупця;
- розширено термін «об’єкт електроенергетики», до цього поняття включено УЗЕ;
- на ринку електричної енергії введено новий термін «несанкціонований відбір електричної енергії» – відбір електричної енергії за відсутності укладеного та діючого договору про постачання електричної енергії або в разі самовільного підключення до електричних мереж ОСП/ОСР поза розрахунковим засобом комерційного обліку споживача. Це порушення включено до переліку правопорушень на ринку електричної енергії. ОСП/ОСР зобов’язані припиняти в такому випадку електроживлення;
- зміни у взаємодії з постачальником «останньої надії» (ПОН), а саме:
- для захищених споживачів та об’єктів критичної інфраструктури встановлено окрему процедуру взаємодії з ПОН, за якої строк постачання електричної енергії зі сторони ПОН для них може перевищувати 90 днів (таке обмеження встановлене для інших споживачів), якщо такий споживач відкриє рахунок зі спеціальним режимом використання та матиме поточні рахунки лише в банку, де відкритий спецрахунок та/або в Казначействі. ПОН може звернутися до ДПС із запитом інформації про всі рахунки такого споживача.
- до 1 січня 2028 року особливі умови взаємодії ПОН із захищеними споживачами та споживачами з об’єктами критичної інфраструктури, розповсюджуються на споживачів, переліки яких затверджені у встановленому законодавством порядку;
- в регулюванні послуги за механізмом ринкової премії передбачено, що премія не нараховується на обсяги електричної енергії, відпущені УЗЕ;
- на час воєнного стану надлишково отриманий дохід ОСП за диспетчерське (оперативно-технологічне) управління у 2023 та 2024 роках розподілятиметься таким чином: 45% на погашення заборгованості ОСП на балансуючому ринку; 45% на розрахунки ОСП із Гарантованим покупцем за договором про підтримку виробників за «зеленим» тарифом і механізмом ринкової премії; 10% на розрахунки ОСП із постачальниками універсальних послуг для подальших розрахунків із приватними домогосподарствами, що виробляють електричну енергію з ВДЕ;
- врегульовано порядок встановлення та приєднання генеруючих установок та УЗЕ третіх осіб за механізмом самовиробництва до електричних мереж об’єктів державної/комунальної власності, що передбачає оренду державного/комунального майна або земельних ділянок (прав на них), для розміщення на них генеруючих установок та УЗЕ, з обов’язковим викупом державним/комунальним балансоутримувачем усього обсягу електричної енергії, виробленої установками третіх осіб, і такі правовідносини не є постачанням електричної енергії споживачу (тобто не потребує ліцензії).;
- Закон передбачає можливість приєднання когенераційних установок третіх осіб потужністю до 20 МВт до мереж виробників електричної енергії та/або до мереж теплопостачальних організацій, що здійснюють також діяльність із транспортування теплової енергії, а також механізми взаємодії між вказаними суб’єктами щодо виробництва/продажу/споживання електричної енергії, виробленої когенераційною установкою, за умови виконання встановленого Законом переліку вимог.
Введення в дію змін
Зазначені зміни набрали чинності з 9 лютого 2025 року, крім:
- положень Закону, що стосуються несанкціонованого відбору електричної енергії, які вводяться в дію через два місяці з дня набрання чинності Законом;
- положень, що стосуються створення та запровадження геоінформаційних систем операторами мереж, які вводяться в дію через шість місяців із дня припинення чи скасування воєнного стану в Україні.
Уряд має протягом чотирьох місяців із дня набрання чинності Законом забезпечити прийняття нормативно-правових актів, необхідних для реалізації Закону.
НКРЕКП протягом шести місяців із дня набрання чинності Законом має привести свої нормативно-правові акти у відповідність із Законом та вжити заходів для нормативного врегулювання питань, віднесених Законом до її компетенції.
Висновки
Загалом, зміни, передбачені Законом, спрямовані на дерегуляцію та спрощення діяльності на ринку електричної енергії та природного газу, оскільки скасовують низку обмежуючих норм, на які звертали увагу учасники ринку, як на перешкоди в їхній діяльності. Крім того, Закон встановлює регулювання нових механізмів взаємодії учасників, ефективність яких має бути визначена у практичній взаємодії.