Андрій Гундер є Президентом Американської торговельної палати в Україні – провідної міжнародною бізнес-асоціації, яка з 1992 року представляє інтереси понад 600 американських, міжнародних та українських компаній. Андрій Гундер, виходець із Лондона, працював телеведучим на одному з провідних телеканалів України. Він очолював департамент зі зв’язків з громадськістю та пресою компанії UMC (зараз Vodafone Україна) і пізніше був призначений регіональним директором із зовнішніх зв’язків та комунікацій компанії GlaxoSmithKlinе в Україні, країнах Центральної Азії та Кавказу. Гундер був директором Українського Інституту в Лондоні та постійно виступав експертом з українських питань у світових ЗМІ. Андрій Гундер є членом наглядової ради Ради бізнес-омбудсмена, UkraineInvest та Українського Католицького Університету.
Які основні репутаційні виклики стоять перед бізнес-лідерами в воєнній Україні? Як змінилася репутація України та бізнесу в очах міжнародних партнерів?
Вже 33 роки Американська торговельна палата є об’єднаним голосом найпотужніших компаній, що працюють в Україні. Разом ми проходили крізь найбільші випробування ХХІ століття – економічні кризи, революції, геополітичні невизначеності, світову пандемію, і зараз – повномасштабну війну. Війна не змусила всіх нас скласти руки – вона показала на що ми здатні, коли нам є за що боротися. І сьогодні, в ці історичні часи, завдяки хоробрим захисникам та захисницям на передовій, ми продовжуємо боротися за прозорий бізнес в Україні.
Лідерами не народжуються – лідерами стають. Жодна провідна бізнес-школа світу не навчить як бути стійким, особливо – стійким лідером під час повномасштабної війни. Бути лідером в воєнній Україні – це вибір і почесна місія. І компанії довели це, показавши світові свої історії успіху та сміливості. 85% компаній-членів Палати повністю функціонують. Компанії інвестують та розвиваються попри надскладні часи і світ уважно вивчає цей феномен. На міжнародній арені Україна стала символом стійкості, інновацій та нових економічних можливостей. Про її унікальний і водночас болючий досвід точно будуть писати книжки і розповідати на лекціях у найпрестижніших університетах світу. Кілька тижнів тому я відвідав Тайвань на запрошення місцевої Американської торговельної палати та Уряду. З огляду на геополітичну ситуацію, мене попросили поділитися практичними інсайтами та цінним досвідом як бізнес готувався до повномасштабного вторгнення, як вистояв та допоміг Україні. Виклики, які сьогодні стоять перед лідерами Тайваню, дуже серйозні, зокрема і в репутаційному аспекті.
Тож щодо репутаційних викликів – сформулюю таким чином: what is the right thing to do? Як вчинити правильно? Щодня ставлю це питання собі та своїй команді. Переконаний, що відповідь на нього і формує репутацію компаній та лідерів сьогодення. Чи дійсно я роблю правильні речі? Чи залишаюся на правильному боці історії? Чи буду я пишатися тим, що робить моя компанія, якщо погляну на цю ситуацію за рік, п’ять, десять? Дайте чесну відповідь, і, якщо це «так» - ваша репутація буде в безпеці.
Як змінилася стратегія комунікацій та репутаційного менеджменту Американської торговельної палати в Україні з початком повномасштабної війни? Що зараз ви б визначили як основу репутаційного менеджменту?
Довіра – це основа репутації. З 1992 року, своєю щоденною діяльністю, Палата створювала потужний бренд, якому довіряють стейкхолдери в бізнесі та політиці. Підтримувати довіру, об’єднувати бізнес-спільноту та робити правильні речі в правильний час – такими є ключові стратегічні пріоритети команди Палати з першого дня повномасштабного вторгнення росії.
Ми продовжуємо фокусуватися на наданні максимальної підтримки компаніям-членам Палати 24/7 через професійну адвокаційну діяльність на найвищому рівні, щоб бізнес міг працювати, інвестувати, створювати робочі місця та наповнювати Державний бюджет. Під час війни ми розширили стратегічну платформу Палати та запустили три нові профільні комітети – з питань безпеки та оборони, нерухомості та будівництва і телекомунікацій, і запрошуємо компанії долучатися. Серед ініціатив, які знаходяться у фокусі нашої щоденної роботи варто підкреслити відбудову України та реінтеграцію ветеранів як невід’ємних складових репутації свідомого бізнесу в воєнній Україні.
Регулярні, чіткі та прозорі комунікації з органами державної влади та партнерами є основоположними для донесення голосу бізнесу та побудови довіри. Тональність та формати комунікацій теж відіграють важливу роль – особлива увага приділяється людському виміру історій стійкості бізнесу в умовах війни.
Американська торговельна палата бере участь у програмах підтримки ветеранів, зокрема у сприянні їхньому працевлаштуванню та підприємництву. Як ці ініціативи впливають на репутацію бізнесу та його соціальну відповідальність в Україні?
Можливість взяти на роботу людину, яка служила своїй країні, має бути пріоритетом та почесною місією кожної компанії, яка працює в Україні. За даними нашого опитування, 84% компаній-членів Палати мають працівників, які служать у лавах Збройних Сил України. Команда Палати підтримує постійний зв’язок з нашим колегою, який служить в ЗСУ, та його родиною. Ми зберігаємо за ним робоче місце, виплачуємо заробітну плату, надаємо фінансову допомогу і чекаємо на якнайшвидше повернення до цивільного життя.
Підтримка ветеранів, їх реінтеграція на робочі місця, а також заохочення роботодавців до працевлаштування ветеранів – це один із ключових пріоритетів Комітету Палати з питань управління людським капіталом. Важливо створювати умови в яких захисники і захисниці зможуть стати знову економічно активними, та реалізувати свої знання та навички у мирному житті.
Підтримка ветеранів через програми працевлаштування та сприяння підприємництву є важливим елементом соціальної відповідальності бізнесу. Такі ініціативи не лише допомагають ветеранам адаптуватися до цивільного життя, а й позитивно впливають на репутацію компаній, що їх впроваджують. Зокрема, участь Американської торговельної палати в програмах підтримки ветеранів демонструє лідерство бізнесу в створенні інклюзивного та стійкого суспільства. Це зміцнює довіру з боку громадськості, партнерів та державних інституцій, а також підвищує привабливість компаній для талантів, які прагнуть працювати у соціально відповідальних організаціях. Крім того, підтримка ветеранів сприяє розвитку підприємницького середовища, створюючи нові можливості для малого та середнього бізнесу. Компанії, створені ветеранами, збагачують ринок інноваційними підходами, дисциплінованістю та стійкістю, що є ключовими якостями для успішного бізнесу.
Які основні пріоритети діяльності Американської торговельної палати у напрямку відновлення України і які галузі економіки є найбільш цікавими для бізнесу?
Найбільший проект національної відбудови в Європі з часів Другої світової війни вже розпочато та набирає обертів. Це створює можливості, які не повинен проґавити жоден амбітний інвестор. Бізнес є рушійною силою відновлення України, адже залучення іноземного капіталу має першочергове значення для відбудови України. Американська торговельна палата активно підтримує зусилля з відновлення країни, сприяючи залученню інвестицій.
У рамках Палати діє Ініціатива з відновлення України (Ukraine’s Recovery), яка акумулює всю необхідну інформацію про можливості для бізнесу в цій сфері, надає доступ до спеціалізованих зустрічей та конференцій і висвітлює відповідні ініціативи Уряду. В рамках цієї Ініціативи Палата також надає стратегічну підтримку і таргетовано допомагає компаніям, що зацікавлені у виході на український ринок або прагнуть долучитися до відновлення країни і не знають з чого почати. Персоналізована підтримка для вирішення регуляторних, законодавчих та ринкових складнощів, а також індивідуальні знайомства з ключовими гравцями в бізнесі і державному секторі – все це компанії отримують в рамках напряму Ukraine Recovery Access.
В рамках роботи 26 профільних комітетів Палати окрему увагу приділено ключовим секторам економіки, що відіграють важливу роль у відновленні країни, зокрема в енергетиці, інфраструктурі, агропромисловому та оборонно-промисловому комплексах, та фінансовому секторі. Енергетика та розподілена генерація – розвиток інфраструктури для стабільного енергозабезпечення, модернізація електромереж, залучення інвестицій у зелені проекти. Інфраструктура та логістика – відновлення та будівництво доріг, мостів, залізничних вузлів, портів, розвиток логістичних хабів. Оборонно-промисловий комплекс – локалізація виробництва військової техніки та залучення фінансування. Будівництво та нерухомість – житлова забудова, модернізація інфраструктури, реконструкція об’єктів соціального значення (лікарень, шкіл, адміністративних будівель). Фінансовий сектор та страхування – розвиток механізмів кредитування та страхування для бізнесу, створення сприятливих умов для міжнародних інвесторів, розширення фінансових інструментів. Тож всією командою ми працюємо на відновлення та стійке економічне зростання.
Які кроки робить Американська торговельна палата для просування позитивного іміджу України серед іноземних інвесторів? Які ключові меседжі ви прагнете донести світовій спільноті про Україну?
Про можливості потрібно говорити багато, відверто і фактами. Саме тому однією з головних складових місії Палати є напрямок B2U – Business to Ukraine – просування України в світі як привабливого напряму для інвестицій.
Україна відкрита для бізнесу – це наш основний меседж. Компанії, які сьогодні працюють в Україні – це найкращі Амбасадори. Ми маємо за честь доносити голос найкращих на ринку.
Я часто подорожую Україною і відвідую наші компанії. Їх історії успіху, стійкості та боротьби надихають. На реальних прикладах їх історій успіху ми закликаємо міжнародних інвесторів розглядати Україну як напрям для нових інвестиційних проектів.
Бізнес допоміг Україні вистояти в найтемніші часи. Він об’єднався та зробив неможливе, аби українці могли залишатися на зв’язку, отримувати необхідні послуги, робити грошові перекази, та працювати, підтримуючи боротьбу за існування.
Інвестувати в Україну ризиковано, але ще більш ризиковано у неї не інвестувати. Зараз саме той момент, щоб дивитися на Україну як на унікальну можливість для бізнесу, яка трапляється раз у житті.