Верховною Радою України (далі – ВРУ) розглядається проект Закону №5420 «Про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо криміналізації контрабанди товарів» від 23.04.2021 року (далі – законопроект №5420). На даний час зазначений вище законопроект перебуває на стадії підготовки до другого читання.
Прийняття законопроекту №5420 без його доопрацювання та без врахування висловлених бізнес-спільнотою зауважень, може завдати шкоди законослухняному бізнесу, який сьогодні зіштовхується зі значними проблемами під час експорту та імпорту товарів у зв’язку з блокуванням кордонів України та неможливістю здійснення перевезень іншими шляхами окрім наземних.
Під час попередніх етапів розгляду законопроекту №5420 у Парламенті, експертами компаній-членів Палати неодноразово надавалися зауваження та пропозиції до тексту документу. Експерти компаній-членів Палати вдячні народним депутатам, членам відповідних Комітетів ВРУ, за врахування частини пропозицій бізнес-спільноти (зокрема, видалення із тексту законопроекту №5420 статті про «Недостовірне декларування товарів»). Водночас, бізнес повторно звертався з пропозицією доповнити санкцію пропонованої статті Кримінального кодексу України (далі – ККУ) положеннями про обов’язкову конфіскацію та знищення алкогольних напоїв та тютюнових виробів, що виступають предметами контрабанди. Крім того, експерти компаній-членів Палати категорично не підтримують наявну у законопроекті №5420 редакцію статті 201-3 ККУ «Контрабанда товарів» (щодо непідакцизних товарів).
Компанії-члени Палати однозначно підтримують наміри влади боротися з незаконними схемами при митному оформленні товарів, зокрема якщо предметом правопорушення є підакцизні товари. Оскільки саме податкові надходження від, зокрема, підакцизної групи товарів допомагають наповнювати Державний бюджет під час триваючої війни, вкрай важливо ефективно боротися з нелегальним ввезенням такої продукції в Україну. Крім того, незаконне вивезення підакцизної продукції з України завдає шкоди репутації нашої державі у відносинах із міжнародними партнерами. Наприклад, за даними останнього дослідження компанії KPMG, Україна є другою країною-постачальником нелегальної тютюнової продукції на ринок Європейського Союзу (ЄС). При цьому в ЄС кримінальна відповідальність за контрабанду підакцизних товарів закріплена на законодавчому рівні.
Водночас, запровадження кримінальної відповідальності за контрабанду непідакцизних товарів у пропонованій законопроектом редакції не тільки не сприятиме ефективності протидії тіньовій економіці, а навпаки, призведе до виникнення численних корупційних ризиків та передумов для зловживань контролюючих та правоохоронних органів, а також незаконного тиску саме на законно працюючий бізнес.
Зокрема, правова конструкція об’єктивної сторони злочину «переміщення товарів через митний кордон України поза митним контролем або з приховуванням від митного контролю» є застарілою нормою часів СРСР, а також є вкрай неконкретною, фактично дозволяючи реєстрацію кримінального провадження при будь-яких спірних ситуаціях, що виникають під час митного контролю (у тому числі за відсутності злочинного умислу, оскільки поточною редакцією законопроекту не передбачено умисної форми вини при вчиненні контрабанди).
Представники бізнес-спільноти зверталися з численними листами до народних депутатів та органів державної влади з проханням істотно доопрацювати законопроект №5420 та провести ґрунтовні обговорення з бізнесом та експертами.
Американська торговельна палата звертається до народних депутатів із закликом доопрацювати законопроект №5420 та видалити з його тексту пропоновану редакцію статті 201-3 ККУ «Контрабанда товарів» або ж суттєво змінити текстову редакцію опису об’єктивної сторони злочину, передбачивши, що кримінальна відповідальність настає виключно за умисне митне шахрайство, вчинене з метою ухилення від сплати митних платежів або уникнення заходів нетарифного регулювання.