Компанії-члени Американської торговельної палати в Україні (Палата) послідовно підтримували запровадження інституту Авторизованого Економічного Оператора (АЕО) в Україні та докладають зусиль для отримання відповідного статусу від Державної митної служби України, згідно з Митним кодексом України (МКУ). Мета цього – забезпечення балансу між контролем за товарами у міжнародному ланцюзі постачання та підтримкою міжнародної торгівлі. Згідно з рекомендаціями Європейської Комісії та вимогами МКУ, Україні слід розширити використання статусу АЕО. Підприємства зі статусом АЕО-С та АЕО-Б, згідно з приписами МКУ, користуються перевагами, такими як виконання митних формальностей в першочерговому порядку та використання спеціально визначеної смуги руху в пункті пропуску.
Проте відзначається відсутність належного нормативного регулювання для реалізації цих переваг на практиці. Компанії-члени Палати вказують на обмежену можливість використання отриманих переваг через відсутність належної інфраструктури пунктів пропуску в умовах повномасштабної війни. Ця ситуація призводить до зниження зацікавленості бізнесу в отриманні статусу АЕО, оскільки вартість та тривалість процесу не виправдовують отримані переваги.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 2 грудня 2022 року №1349, експериментальний проект з організації управління чергами вантажних автомобілів перед міжнародними пунктами пропуску через державний кордон України за допомогою електронної системи «Електронна черга перетину кордону» триватиме з 5 грудня 2022 року до 5 грудня 2024 року. Відповідно до п. 13 Правил, затверджених наказом Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України від 1 травня 2023 року №339 (Правила), пріоритетна черга передбачена для вантажних автомобілів, що перевозять товари, які мають право на контроль в міжнародних автомобільних пунктах пропуску у першочерговому порядку згідно з законодавством України. Водночас, пріоритетність також має поширюватися на вантажні автомобілі підприємств, які отримали статус АЕО.
Для впровадження цього права підприємств зі статусом АЕО бізнес-спільнота просить Уряд внести зміни до Правил, зокрема до пункту 13, доповнивши перелік вантажними автомобілями, які перевозять товари підприємств, яким надано статус АЕО. Крім того, з метою налагодження балансу між категоріями товарів, які мають пріоритетну чергу перетину кордону (наприклад, гуманітарна допомога, військова техніка, швидкопсувні товари, вантажі з декларацією Т1 та ін.), експерти компаній-членів Палати також наголошують на необхідності:
- забезпечити належний поділ між пріоритетними видами товарів для пріоритетного перетину кордону з метою подолання безпекових та комерційних ризиків (наприклад, щодо закінчення терміну придатності швидкопсувних товарів, несвоєчасної доставки гуманітарної допомоги);
- розширити існуючі переваги АЕО для проходження митного та прикордонного контролю;
- мати можливість застосовувати першочергове проходження видів державного контролю (наприклад, ветеринарного, фітосанітарного);
- включити товари, перевезення яких здійснюється підприємствами зі статусом АЕО, до пріоритетних вантажів, що формуються в рамках чинних Правил.
Враховуючи той факт, що станом на сьогоднішній день авторизацію отримало лише 23 підприємства, пропоновані зміни не створять навантаження на роботу та ритмічність пунктів пропуску. З іншого боку, імплементація вказаних вище пропозицій забезпечить можливість виконати рекомендації Європейської Комісії, що є надзвичайно важливим на шляху України до вступу в Європейський Союз.