Валентин Уваров, керівник напряму концептуальної архітектури Urban Experts
- Перш за все потрібно вирішити земельні і правові питання по властності, якщо це державна власність варто йти шляхом концесії за прикладом європейських країн. Але це працює для транспортних територій, де потрібно зберегти частково функцію транспортного вузла або ж його ще більш розширити.
Для промислових територій все ж підходить проекти класичного редевелопменту по повній зміні функціонального призначення землі і т.д. тому тут можуть бути як приватно-державні партнерства або ж стандартний договір оренди з міською владою, якщо на балансі держави то краще його перевести на баланс міста або виставити на аукціон, або інший варіант, але головне зменшити роль держави в цьому питанні, так як вона не може виступати ефективним власником, особливо якщо йде мова про комерційні нові об’єкти.
- Робити багатофункціональні об’єкти з різними типами нерухомості та навіть з різними класами нерухомості. Це дозволить залучити більший інтерес до проекту потенційних власників / орендарів/ мешканців. Щоб визначити потенціал ділянки та локації, можливу пропорцію типів нерухомості – замовляти дослідження з охопленням на предмет дослідження транспортних потоків, опитування локальних потенційних учасників ринку та глобальних гравців, операторів, орендарів. В своїх проектах ми завжди з цього починаємо і на основі досліджень та опитувань приймаємо певне рішення та робимо висновки.
- Історична спадщина об’єкту – це його унікальність що може стати магнітом для відвідувачів чи маркером місця. Так це потребує інвестицій і дбайливого підходу і найголовніше вдалої концепцій розвитку такого об’єкту. Що потрібно зберігати а що ні це завжди виклик і тут потрібна знову ж таки якісна концепція розвитку території загалом і на весь термін реалізації, закладаючи етапність.
- Поетапне освоєння для великих територій дає можливість розподілити фінансове навантаження на девелопера, так потрібно почати з якогось малого перевтілення, одного цеху чи будівлі, чи будівництва частини комплексу щоб продемонструвати всю якість нового простору і притягнути потенційних відвідувачів / орендарів/ мешканців.
- Унікальністю таких проектів зазвичай є вдале або ж ідеальне розташування в місті, ці території оточенні транспортними вузлами, громадським транспортом, міською інфраструктурою. Тому не потрібне вирішувати транспортне забезпечення. Тому потрібне це врахувати в аналізі і закласти комерційну функцію в проект.
- Не лякатися великих термінів і вартості проекту. Так такі території потребують значного часу на освоєння – комунікації, складність будівництва в місті, не прості архітектурно-технічні рішення проекту. І як наслідок великої суми інвестицій. Але це об’єкти що будуть або знаковими для міста, або значними і їхня вартість буде лише зростати з часом. Потрібно вдало і професійно все врахувати на початкових стадіях – концепції / проекту.
- Створювати транспортні хаби з комерційними комплексами. Потоки пасажирів потягів різного сполучення, автобусів з приміської зони і громадського транспорту це ідеальне місце для комерційного нерухомості – торговельних центрів, торговельно-розважальних молів. Так як тут величезний трафік людей, це місця зустрічей та очікування, місця тяжіння міста.