Юридична фірма AVELLUM з'ясувала, наскільки корона-криза впливає на настрої бізнесу купувати чи продавати активи або компанії у найближчі 6-12 місяців.
Спад економіки примусив продавців розглядати продаж свого бізнесу або залучення інвесторів, в той час як покупці бачать в цій кризі можливості для збільшення долі на ринку задешево. Схожа ситуація вже була у 2014-2016 роках в Україні.
За результатами дослідження AVELLUM майже 30% компаній планують продавати бізнес або активи у найближчі 6-12 місяців. При цьому лише кожна п'ята компанія планує це робити через кризу. Це вказує на те, що більшість великих українських компаній відносно успішно витримала економічну кризу, пов’язану з COVID-19.
З компаній на продаж більше ніж 60% готові до дисконту в ціні. Однак в майбутньому продавці можуть підвищити ціни на об’єкти продажу, оскільки сьогодні кількість потенційних покупців суттєво перевищує пропозицію.
Кількість потенційних покупців – 50%, і майже всі вони очікують на дисконт в ціні, адже насамперед будуть продаватись саме слабкі бізнеси. При цьому понад 40% покупців зацікавилися такою покупкою саме через корона-кризу. Це свідчить про те, що значна частина компаній має опортуністичні настрої та вірить у підйом української економіки.
Понад 60% потенційних покупців не змінили своїх намірів придбати активи в Україні, тобто вони продовжують вірити у привабливість ринку України і бачать прибуток у розширенні своєї долі на ринку. Водночас майже 40% потенційних покупців, навпаки, відмовилися від своїх планів придбання саме через корона-кризу.
“Зі стабілізацією економіки такі покупці швидко повернуться на ринок і спровокують підвищення цін на активи, що продаються”, – коментує Микола Стеценко, керуючий партнер AVELLUM. – “Як наслідок, у найближчі 6-12 місяців можна очікувати на активне дисконтування цін на активи, але пізніше ціни на активи знову підуть вгору, якщо не буде наступної кризи”.
Попри малу кількість об’єктів на продаж покупці очікують на можливість проведення повноцінної перевірки стану об’єкту купівлі та хочуть отримати від продавця вичерпні гарантії про стан об’єкту. Ми вважаємо, що такі очікування зміняться найближчим часом зі збільшенням конкуренції за вигідні активи, що продаються із дисконтом.
Понад 60% респондентів вважають, що продавцеві радники не потрібні, адже продається актив із дисконтом. Такий висновок суперечить очікуванням покупця щодо гарантій, надання яких вимагає активного залучення юристів.
“Відповідно, або продавці дійсно будуть давати суттєво менше гарантій, пояснюючи такий підхід дисконтом, або участь юридичних радників на стороні продавця буде необхідною через складність документації”, - пояснює партнер AVELLUM Юрій Нечаєв. – “Варто також зазначити, що майже 80% вважають, що без зовнішніх радників у кризовій M&A угоді так чи інакше не обійтись”.
Ключові висновки:
- Майже 30% компаній планують продавати бізнес у найближчі 6-12 місяців. Лише кожна п'ята компанія планує це робити через кризу.
- З компаній на продаж більше ніж 60% готові до дисконту в ціні.
- Кількість потенційних покупців перевищує пропозицію. З огляду на це продавці можуть підвищити ціни на об’єкти продажу.
- Понад 60% потенційних покупців не змінили намірів придбати активи в Україні через кризу.
- Понад 60% респондентів вважають, що продавець в рамках кризової M&A угоди має надавати покупцеві гарантії про стан об'єкта, що продається.
- 74% респондентів вважають необхідною перевірку (due diligence) об'єкта в рамках кризової M&A угоди.
- Майже 80% вважають необхідним залучати зовнішніх радників до кризової M&A угоди.
AVELLUM проводила онлайн-опитування протягом червня 2020 року серед 56 власників, топменеджерів та керівників юридичних відділів українських та міжнародних компаній. Висновки базуються на аналізі відповідей респондентів та на різноплановому досвіді AVELLUM з супроводу M&A угод у багатьох секторах української економіки протягом 11 років роботи AVELLUM на ринку, у тому числі під час попередніх економічних криз.
Більше інформації та висновків Ви можете знайти у ЗВІТІ ЗА ПОСИЛАННЯМ
Додаткова інформація
За додатковою інформацією звертайтеся, будь ласка, до Наталії Блоцької, відділ маркетингу AVELLUM, за адресою pr@avellum.com або за телефоном +380 99 923 24 00.