Бізнес-спільнота, об’єднана Американською торговельною палатою в Україні, Незалежною Асоціацією Банків України, Спілкою Українських Підприємців та Форумом Провідних Міжнародних Фінансових Установ, звернулася з відкритим листом щодо законопроекту 2788-д до Президента України, Голови Верховної Ради України, Голови профільного Комітету ВРУ, Голови Національного банку України та Заступника Керівника Офісу Президента України.
Проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо фінансових послуг у галузі поштового зв'язку» (далі – Законопроект), який зареєстровано за № 2788-д від 04.05.2020 р., було прийнято Верховною Радою України за основу, зараз відбувається його підготовка до другого читання.
Бізнес-спільнота не підтримує прийняття Законопроекту в другому читанні та в цілому і вважає, що його прийняття закладе підґрунтя для системних прогалин у сфері регулювання фінансового ринку України, викривлення умов конкуренції та, як наслідок, формування неконтрольованих ризиків, які становитимуть загрозу стабільному та прозорому функціонуванню фінансового сектору та економічному розвитку нашої держави.
Зокрема, Законопроектом передбачається внесення "точкових" змін у банківське законодавство у частині надання ПАТ «Укрпошта» права надавати низку фінансових послуг, у тому числі відкривати "поштові" (а фактично розрахункові) рахунки та залучати депозити від юридичних та фізичних осіб. Разом з тим, Законопроект не передбачає отримання ПАТ "Укрпошта" банківської ліцензії та набуття статусу банку. В той же час ці самі можливості з’являться у ПАТ "Укрпошта" із набуттям статусу платіжної установи згідно із законопроектом «Про платіжні послуги», який відповідає вимогам Другої Платіжної Директиви ЄС .
Така конструкція Законопроекту фактично унеможливлює його якісне доопрацювання, адже вибіркове розповсюдження на ПАТ "Укрпошта" окремих вимог банківського та суміжного з ним законодавства залишить недієвими механізми контролю, передбачені для забезпечення стабільності роботи банків, попередження порушень (у тому числі в частині "відмивання" грошей), захисту інтересів клієнтів та вкладників банків.
Законопроект 2788-д в поточній редакції – це:
1) спроба прямого втручання Держави у конкуренцію на банківському та поштовому ринках;
2) відсутність належного контролю зі сторони Держави щодо регулювання діяльності, корпоративного управління, ризиків;
3) високий ризик поглиблення дефіциту Фонду гарантування вкладів фізичних осіб
4) відсутність постійно верифікованої компетенції масової роботи з ризиком та бачення щодо використання залучених коштів створює ризик «поштово-фінансової піраміди».
В той же час бізнес-спільнота підтримує розширення можливостей ПАТ "Укрпошта" у наданні фінансовох послуг, зокрема шляхом створення ПАТ "Укрпошта" юридичних можливостей відкривати та вести розрахункові рахунки (аналогічні банківським) для фізичних осіб, та надання інших фінансових послуг. Вказана можливість ведення розрахункових рахунків повинна бути створена у рамках адаптації українського законодаства до вимог Другої Платіжної Директиви ЄС. Національним банком України вже розроблений законопроект «Про платіжні послуги», яким передбачено можливість отримання ПАТ "Укрпошта" статусу платіжної установи із правом ведення разрахункових рахунків для фізичних осіб та надання інших фінансових послуг.
З огляду на вищевикладене, бізнес-спільнота закликає перших осіб держави сприяти відхиленню Законопроекту №2788-д від 04.05.2020 р. та прискоренню прийняття проекту Закону України «Про платіжні послуги», розробленого Національним банком України.
Американська торговельна палата в Україні
Незалежна Асоціація Банків України
Спілка Українських Підприємців
Форум Провідних Міжнародних Фінансових Установ