Unfortunately, your browser does not support our website's current technology. Please use Microsoft Edge, Google Chrome, Mozilla Firefox or Apple Safari.

УРА

Ви успішно зареєструвалися

Аграрна реформа в Україні — Аграрні ноти

Аграрна реформа в Україні — Аграрні ноти

26.02.2024 Президент України Володимир Зеленський підписав Закон № 9266 «Про аграрні ноти». Цей Закон набирає чинності з 1 січня 2025 року, але вже сьогодні прийняття Закону стало значущою подією для аграрного сектора України, відкриваючи нові можливості для фінансування агропромислових виробників.

Закон вводить у обіг «аграрні ноти», які матимуть статус цінних паперів і видаватимуться в електронній формі під контролем Національної комісії із цінних паперів та фондового ринку.

Слід зазначити, що до прийняття Закону «Про аграрні ноти» в Україні основним інструментом, який використовувався для забезпечення кредитування в агропромисловій сфері, були традиційні аграрні розписки (Закон «Про аграрні розписки»).

Аграрні розписки слугували обіцянкою аграрія повернути кредит або поставити певну кількість агропромислової продукції. Цей інструмент уперше був запроваджений в Україні для підвищення доступу аграріїв до кредитних ресурсів, забезпечення їхніх потреб у обіговому капіталі й інвестиціях. Аграрні розписки дозволяли аграріям використовувати майбутній врожай як забезпечення за кредитами, що сприяло збільшенню доступності фінансування. Проте, цей інструмент мав певні обмеження і складнощі у використанні, зокрема, через необхідність фізичної присутності для підписання документів, необхідність нотаріального засвідчення й інші бюрократичні процедури.

Закон України «Про аграрні ноти» діятиме паралельно з наявним законодавством про аграрні розписки (Законом «Про аграрні розписки»), не виключаючи використання останніх, тим самим надаючи учасникам ринку можливість вибору між двома інструментами залежно від їхніх потреб.

Закон України «Про аграрні ноти» вводить у агропромислову практику України новий фінансовий інструмент, який надає аграріям додаткові можливості для залучення інвестицій і кредитування.

Основними можливостями та наслідками прийняття цього Закону є:

  • Спрощення доступу до фінансування: Закон сприяє залученню фінансових ресурсів у агропромислове виробництво, зокрема через спрощення процесу видання й обігу аграрних нот, як фінансового інструмента. Так, аграрні ноти можуть використовуватися аграріями для залучення грошових коштів від кредиторів, забезпечуючи більше можливостей для розвитку і модернізації виробництва.
  • Електронний формат, як спрощення видання та використання: Аграрні ноти, що існують у вигляді електронного запису, забезпечують більшу прозорість і ефективність управління цими фінансовими інструментами. Електронний формат спрощує їхнє видання, обіг і використання. Це гарантує більшу зручність і ефективність у порівнянні з паперовими документами. При цьому, наявність двох паралельно чинних інструментів — традиційних паперових аграрних розписок і електронних аграрних нот — дає аграріям можливість вибирати найбільш відповідний інструмент, залежно від їхніх потреб і умов роботи.
  • Зміцнення правової основи: Введення аграрних нот у законодавче поле дає змогу аграріям оперувати більш гнучко і ефективно, сприяючи зростанню й інноваціям у галузі, а саме:
  • Технологічні інновації:
  • Впровадження нових технологій вирощування, обробки ґрунту, збирання врожаю і зберігання продукції.
  • Використання дронів, агропромислових роботів, IoT-систем для моніторингу і управління процесами.
  • Біоінновації:
  • Розробка нових сортів рослин, які є більш стійкими до шкідників, посухи і хвороб.
  • Використання біотехнологій для поліпшення якості продукції.
  • Екологічні інновації:
  • Збільшення ефективності використання ресурсів (води, добрив, енергії).

-    Впровадження екологічно чистих методів вирощування.

  • Маркетингові інновації:

-    Розвиток нових ринків збуту.

  • Використання цифрових платформ для просування продукції.
  • Підтримка розвитку тваринництва: Можливість використання живих тварин і продуктів тваринництва як застави може сприяти залученню інвестицій у тваринництво, що є особливо важливим для регіонів, де ця галузь має ключове значення. Так, з можливістю використання живих тварин і продуктів тваринного походження як застави, аграрні ноти можуть стати значним стимулом для розвитку тваринництва, надаючи фермерам доступ до необхідних ресурсів для розширення і модернізації господарств.
  • Збільшення обігу агропромислової продукції: Ефективніше залучення фінансування і кредитування може сприяти розширенню виробництва і збільшенню обігу агропромислової продукції на внутрішньому й зовнішньому ринках.
  • Зміцнення довіри кредиторів: Створення електронного реєстру аграрних нот, а також електронного кабінету для операцій з ними, підвищує прозорість і зміцнює довіру кредиторів до механізму аграрного кредитування, що може знизити вартість кредитних ресурсів для аграріїв. Також закон забезпечує надійність аграрної ноти: якщо боржник не виконує зобов’язання за аграрною нотою, то кредитор може отримати виконавчий лист на відповідне стягнення, звернувшись до Реєстру аграрних нот.

Так само, необхідно звернути увагу, що хоча Закон «Про аграрні ноти» надає значні можливості для аграріїв і фінансового сектора, все ж існують певні аспекти, що потребують уважного розгляду.

Наведемо кілька потенційних «підводних каменів» і аспектів, що можуть мати подвійне тлумачення:

  1. Регуляторна невизначеність: Уважне ознайомлення із законом може виявити невизначеності в регуляторних вимогах, особливо щодо ведення реєстру аграрних нот і механізмів їхнього використання. З приводу цього виникають питання:
  • Яким чином будуть організовані реєстрація і ведення аграрних нот?
  • Якими є вимоги до документації і процедур реєстрації?
  • Як саме аграрні ноти будуть використовуватися для отримання фінансування?
  • Якими є правила визначення обсягів і умов видання аграрних нот?

Ці питання можуть потребувати подальшого уточнення і роз’яснень у процесі застосування закону. Важливо, щоб учасники ринку, аграрії та фінансові інституції уважно ознайомилися із законом і взаємодіяли з компетентними органами для вирішення можливих невизначеностей.

  1. Застава живих тварин: Можливість використання живих тварин як застави відкриває питання щодо їхньої оцінки, утримання і продажу в разі невиконання зобов’язань за аграрною нотою. Цей механізм потребує чітких процедур і може створити додаткові витрати та комплексні юридичні виклики.
  2. Забезпечення прав кредиторів: Хоча в разі невиконання зобов’язань боржниками аграрні ноти мають відшкодовувати кредиторам понесені витрати, деталі щодо захисту прав кредиторів, особливо в ситуаціях конкурсних вимог або банкрутства боржника, можуть потребувати додаткового уточнення.
  3. Вплив на малі фермерські господарства: Необхідність доступу до електронних систем і цифрового підпису може бути перешкодою для малих фермерських господарств, які не мають достатнього технічного оснащення або знань для ефективного використання нових інструментів.
  4. Подвійне фінансування: Існує ризик подвійного фінансування, коли одне й те саме майно використовується як застава за різними фінансовими зобов’язаннями, без належного розкриття цієї інформації всім зацікавленим сторонам. Цей аспект вимагає чітких правил і контролю за реєстрацією застав.
  5. Третейські суди: Можливість вирішення спорів за аграрними нотами в третейських судах або міжнародних арбітражах може створити додаткові фінансові навантаження для аграріїв, особливо для малих і середніх виробників, які можуть не мати ресурсів для представлення своїх інтересів у таких судах.
  6. Прозорість і дотримання норм: Необхідність забезпечення прозорості в обігу аграрних нот і дотримання правил може вимагати додаткових зусиль з боку регуляторних органів і учасників ринку для створення ефективних механізмів контролю та звітності.

Кожен із цих аспектів вимагає детального розгляду і потенційної адаптації регуляторних норм або практик використання аграрних нот, щоб забезпечити їхнє ефективне і справедливе застосування. Важливо, щоб усі зацікавлені сторони, включно з аграріями, кредиторами і регуляторними органами, були залучені в процес розробки й удосконалення механізмів реалізації цього закону, а також у вирішенні потенційних проблем, які можуть виникати під час його застосування.

З огляду на все вищевикладене, можна дійти висновку, що Закон «Про аграрні ноти», безсумнівно, є важливим кроком уперед у розвитку аграрного сектора України, пропонуючи новий інструмент для кредитування й інвестування. Однак, успіх цього інноваційного інструмента залежатиме від чіткого регулювання, доступності технологій для всіх аграріїв і здатності ринку адаптуватися до нових умов.

Попереду на аграріїв чекають нові можливості для зростання і розвитку, завдяки залученню інвестицій через аграрні ноти. Цей інструмент може стати ключовим елементом у стратегії фінансування агропромислової діяльності, сприяючи інноваціям і стабільності в аграрному секторі України.

Зверніться до наших фахівців у BDO в Україні за професійними консультаціями, які допоможуть вашому агропідприємству досягти успіху. Завдяки багаторічному досвіду співпраці з лідерами аграрної галузі, ми надамо вам не тільки знання, а також підтримку в реалізації стратегічних ініціатив. Не пропустіть можливість скористатися нашим досвідом для поліпшення вашого бізнесу.

Матеріал підготовлено фахівцями індустріальної групи «Аграрний сектор» від BDO в Україні.

*дисклеймер.
Ця публікація містить загальну інформацію і не є професійною порадою чи послугою. Перед прийняттям будь-якого рішення або здійсненням будь-яких дій, що можуть вплинути на ваші фінанси або діяльність, слід проконсультуватися з кваліфікованим професійним радником. Будь ласка, звертайтеся до BDO в Україні за консультаціями.

 

Офіційні постачальники послуг