BDO в Україні розпочинає серію заходів присвячених темі співпраці українського бізнесу з міжнародними партнерами.
І розпочали ми зі Швеції. Разом із Шведсько-Українською торговою палатою в Скандинавії наша компанія 10 квітня організувала першу онлайн-подію на тему «Навігація культурою бізнесу Швеції: важливі уроки для українських підприємців», де зібрались українські підприємці та всі, кому цікаво більше дізнатися про бізнес-культуру Швеції.
Спікером на заході була Людмила Лемріні, президент Шведсько-Української Торгової Палати в Скандинавії, яка тривалий час проживає у Швеції та має великий досвід налагодження професійних зв’язків між українським і шведським бізнесом.
Нижче хочемо поділитися ключовими інсайтами, які ми обговорювали на заході.
- Міжнародний бізнес у Швеції: При веденні бізнесу за кордоном важливо адаптуватися до місцевої культури, щоб уникнути культурного шоку, який може зашкодити діловим відносинам.
- Культурні табу: У Швеції важливо уникати конфліктів і не акцентувати на особистих титулах, досвіді чи освіті, оскільки вони не цінують хвастощів. Шведи спочатку зберігають формальність у стосунках, але швидко переходять на імена. Важливо уникати особистих тем і не критикувати шведський спосіб життя чи суспільство. Расистські чи сексистські жарти є неприйнятними.
- Ділові відносини: Шведи полюбляють розмовляти, до того ж відмінно володіють англійською, що полегшує бізнес-комунікації, особливо з молодим поколінням. Важливо, що у Швеції усні домовленості вважаються не менше важливими за письмові, оскільки шведи очікують серйозного ставлення до цих обіцянок. При цьому не забувають і про формальні контракти. Під час переговорів зі шведами готуйтеся до вичерпних дискусій, адже вони цінують демократичний підхід у рішеннях.
- Встановлення контакту: У спілкуванні зі шведами важливо бути стриманим і не показувати владу чи емоції. Шведи цінують прямолінійність, ефективність і вміння слухати, тож висловлюйтесь конкретно і чекайте на свою чергу. Підтримуйте дистанцію, рукостискання коротке та міцне. Уникайте рук у кишенях і не використовуйте мову тіла, зберігайте зоровий контакт.
- Планування ділових зустрічей: Заплануйте ділові зустрічі завчасно, уникаючи змін в останню хвилину, з підтвердженням і порядком денним надісланим заздалегідь. Ранок — найкращий час для зустрічей, ввечері шведи проводять час із сім’єю, тож після 16:00 нічого не плануйте. Літо та свята — час відпусток, врахуйте це. Бізнес у Швеції ведеться спокійно, з професіоналізмом і без надмірного гумору, точно в призначений час. Поважайте особисте життя і не дзвоніть у неробочий час, якщо це не терміново.
- Проведення зустрічей: Повідомляйте про зустрічі у Швеції заздалегідь, щонайменше за два тижні. На початку зустрічі обмінюйтеся візитними картками і звертайтеся до колег на ім’я. Шведи зазвичай одразу переходять до справи, оминувши неважливі розмови. Зустрічі проходять за заздалегідь розподіленим порядком денним без зайвих дискусій. Рішення приймаються колективно та без поспіху, зазвичай не на першій зустрічі.
- Ділові обіди: У Швеції ділові обіди є ключовими для налагодження стосунків, тривають з 11:30 до 13:30 і рідко перевищують годину. Забронюйте стіл у ресторані заздалегідь для офіційних зустрічей, де доступний комплексний обід за помірною ціною без алкоголю. Сніданки для переговорів не характерні, оскільки шведи їдять вдома. Діловий обід не призначений для підписання угод, а куріння в ресторанах заборонене.
- Правила, встановлені в бізнес-культурі Швеції: Завжди зберігайте дистанцію в спілкуванні у Швеції та поважайте унікальність їхньої культури, уникаючи порівнянь із сусідніми країнами. Висловлюйте критику тільки в приватній обстановці. Налагоджуйте стосунки, плануючи кілька зустрічей, і проявіть терпіння до міркувань шведів. Уникайте показу багатства, адже шведське суспільство цінує рівність.
- Рекомендації: Будуйте довіру зі шведським бізнесом через регулярні візити та участь у заходах як місцевих, так і міжнародних. Важливо співпрацювати з науковими парками у Швеції, яких тут понад 140, і де можна зустріти впливових фахівців та лідерів бізнесу. Це відкриє можливості для партнерства та інвестицій в інноваційні проєкти.
Людмила Лемріні зазначила, що успіх у шведському бізнесі вимагає не лише розуміння цих культурних аспектів, але й готовності адаптуватися та поважати місцеві традиції та цінності. Як от для приклада традиція Fika — це коротка перерва на каву, яка має велике значення в корпоративній культурі шведських компаній. Якщо її регулярно пропускати, то це може викликати недовіру серед колег.
Якщо вам цікаво дізнатися більше, то можете переглянути запис вебінару.
Сподіваємось, що після вебінару учасники будуть більш підготовлені до комунікацій зі шведськими партнерами, а їхні дії та поведінка не стануть несподіванкою в реальних ситуаціях.
Для отримання консультації чи розширення міжнародного співробітництва, будь ласка, зв’яжіться зі спеціалістами BDO в Україні — ми завжди готові надати підтримку!