В умовах воєнного стану та агресії росії АМКУ не припиняє роботи. Однак функції комітету та особливості його роботи значно змінилися. В першу чергу запроваджені зміни стосуються блокування надання дозволів на концентрацію за участю підсанкційних юридичних осіб, особливостей проведення розслідувань та оскарження закупівель. Отже, на що варто звертати увагу під час взаємодії з АМКУ в умовах воєнного стану, пропонуємо розібратися.
- Санкції
Ще до 24 лютого 2022 профільний Закон України «Про захист економічної конкуренції» містив низку положень, які блокували надання дозволів на концентрацію за участю підсанкційних юридичних осіб.
Тобто, фактично, якщо до складу груп суб’єктів господарювання, учасників концентрації входили фізичні або юридичні особи, які є в санаційних списках, затверджених Радою національної безпеки та оборони, – відповідний дозвіл не надавався. При цьому, на практиці заборона могла застосовуватись навіть якщо такі особи прямо не брали участь у відповідній угоді.
Що змінилось після 24 лютого?
З початком повномасштабного вторгнення росїї кількість підсанкційних осіб як в Україні, так і за її межами, зросла в рази. На практиці слід прогнозувати, що спеціалісти АМКУ будуть аналізувати не лише українські переліки підсанкційних осіб, а й відповідні списки країн-партнерів. В разі наявності такої інформації надання відповідного дозволу може виявитись складним процесом.
Що треба робити?
Аналізувати склад груп суб’єктів господарювання до подачі відповідної заяви.
- Розслідування, відповіді на запити
Розслідування порушень законодавства про захист економічної конкуренції в умовах воєнного стану значно ускладнене. Це пов’язано, перш за все, з тим фактом, що основним інструментом отримання інформації для АМКУ є відповіді на інформаційні запити та проведення перевірок. Зрозуміло, що в умовах воєнного стану застосування цих інструментів обмежене.
Отже, АМКУ проводить розслідування, але їх кількість значно зменшилась у порівнянні з минулими роками, та за наявною публічною інформацією стосується, в першу чергу, потенційних порушень на критичних для держави в умовах воєнного стану ринках.
Тобто, вимоги про надання інформації все ж таки надсилаються, і бізнесу слід звернути особливу увагу на дотримання строків при наданні відповідей.
- Оскарження закупівель
Невдовзі очікується прийняття нормативно-правового акта, яким буде регулюватися проведення закупівель товарів, робіт та послуг в період воєнного стану. Також, планується запровадження процедури відкритих торгів (при перевищенні цінових порогів), що повертає в гру АМКУ як орган оскарження закупівель.
Аналіз практики роботи органом оскарження за літо 2022 свідчить про те, що багато скарг залишались без розгляду через те, що вони не містили необхідних доказів, обґрунтування наявності порушених прав та охоронюваних законом інтересів.
Після прийняття зазначених вище змін кількість скарг прогнозовано збільшиться, а отже скаржникам слід звертати особливу увагу на оформлення скарги та не допускати типових помилок.
Якщо у Вас виникли запитання щодо функціонування Вашого бізнесу в період воєнного стану, будь ласка, звертайтеся до спеціалістів GOLAW, і ми надамо кваліфіковану юридичну допомогу.